Dizajnovo atraktívne kľučky, ktoré sú zapustené do karosérie a vytvárajú čistý vzhľad vozidla, sa v posledných rokoch stali veľmi populárnym trendom. Čoraz častejšie však vyvolávajú obavy o bezpečnosť nielen u motoristov, ale aj medzi odborníkmi. Podľa portálu InsideEVs sa aktuálne pripravuje legislatíva, ktorá by zakázala úplne zasúvateľné kľučky vo všetkých nových automobiloch vyrábaných v Číne.
Nová legislatíva obmedzí používanie plne zasúvateľných kľučiek
Dôvodom sú bezpečnostné riziká a technické nedostatky. Podľa pripravovanej legislatívy by tradičné a polo-zasúvateľné kľučky zostali povolené, no museli by mať mechanickú zálohu na núdzové otvorenie dverí. Návrh nového predpisu má byť hotový už v septembri tohto roka a prechodné obdobie potrvá do júla 2027. Od tohto dátumu budú nové vozidlá vyrobené v Číne vybavené iba bezpečnostne overenými kľučkami.

Správa vyvolala rozruch na čínskom trhu, keďže mnoho domácich výrobcov využíva práve takéto zapustené riešenia. Rovnaký spôsob zatvárania dverí majú aj niektoré modely značiek Hyundai alebo Tesla. V závislosti od výrobcu sa však mení aj konštrukcia zapustených kľučiek. Spoločnosť Xpeng používa mechanickú páčku, ktorá sa vysunie po odomknutí alebo jemnom zatlačení, zatiaľ čo Nio využíva elektricky vysúvanú konštrukciu. Oba používané spôsoby však čelia vlne kritiky kvôli bezpečnostným rizikám.

Výrobcovia pôvodne argumentovali lepšou aerodynamikou. Dokumenty však ukazujú, že zníženie odporu vzduchu je zanedbateľné. Koeficient klesne len o 0,005 až 0,01, čo prináša minimálne úspory, ktoré sa navyše strácajú kvôli vyššej hmotnosti dodatočných mechanizmov. Ďalším problémom sú náklady. Zapustené kľučky sú trojnásobne drahšie než klasické riešenia aj napriek tomu, že ich poruchovosť je až osemkrát vyššia.
Mohlo by vás zaujímať:
- Test Mercedes-AMG EQE 43 SUV: Elektromobil dvoch tvárí, ktorý popiera fyzikálne zákony
- Polestar 5 prichádza: Švédsky elektromobil s britským srdcom a globálnymi ambíciami
- Leapmotor predstavuje Lafa 5 na IAA a začína predpredaj v Číne. Kedy príde aj na Slovensko?
U niektorých automobiliek tvoria problémy spôsobené chybami v mechanizmoch kľučiek až 12 % všetkých servisných zásahov. Ešte vážnejšie sú riziká spojené s dopravnými nehodami. V prípade požiaru alebo výpadku napájania môžu elektrické kľučky prestať fungovať, čo komplikuje únik posádky aj prácu záchranárov. Niektorí majitelia sa sťažovali aj na zamrznuté kľučky v zimných obdobiach alebo skratované mechanizmy po silných dažďoch. Odborníci už v roku 2024 upozorňovali na skutočnosť, že zasúvateľné kľučky spomaľujú záchranné práce pri dopravných nehodách. Aj keď sa vo väčšine prípadov po nehode automaticky odblokujú, mechanické riešenia ponúkajú väčšiu istotu.