MojElektromobil

Čínski výrobcovia elektromobilov čelia nečakanému problému. Z tovární vychádza viac áut, ako dokáže domáci trh absorbovať. V Číne sa síce predáva najviac elektromobilov na svete, no silná konkurencia a tlak na čo najvyššiu produkciu sú výsledkom toho, že áut je na tamojšom trhu prebytok.

Na každý problém existuje riešenie

Neboli by to však Číňania, keby na tento problém nenašli kreatívne, no zároveň kontroverzné riešenie. Namiesto toho, aby čelili dôsledkom nadprodukcie, začali nadbytočné vozidlá vyvážať do zahraničia ako „jazdené“ autá, aj keď ich tachometer ukazuje niečo úplne iné.

Cina export
Cina export

Takáto alternatíva je výhodná v tom, že ak sa autá predajú aj na iných trhoch, automobilka vie takýmto spôsobom efektívne zakryť svoj neúspech. Elektromobily, ktoré sa nepredali doma, putujú do viacerých krajín. Najmä do Ruska, Jordánska, Kazachstanu a iných krajín v Strednej Ázii  a na Blízkom východe. To umožňuje automobilkám zachovať si dobré domáce čísla predajov, aj keď v skutočnosti ide o vyvezené vozidlá.

Ako tento „trik“ vlastne funguje

Funguje to takto. Nové auto je zaregistrované v Číne ako predané, čo výrobcom umožňuje získať vládne dotácie. To sú mimochodom tie dotácie, pre ktoré Euróspska únia zaviedla dodatočné clá na elektromobily dovezené z Číny. Viac o tejto téme nájdete v článku Špeciálne clá na čínske elektromobily vstupujú do platnosti v EÚ. Nastali menšie zmeny.

Nemali by ste prehliadnuť:

Následne je vozidlo odregistrované a označené ako jazdené, a to aj napriek nulovému nájazdu. Nakoniec sa exportuje do zahraničia ako použité auto. Takto je možné vykázať predaj, získať podporu a zbaviť sa prebytkov.

Tento „šedý“ trh je zároveň mimoriadne výhodný. V rokoch 2022 a 2023 zarábali exportéri v priemere 1400 dolárov na jedno vozidlo, ktoré kúpili približne za 5400 dolárov. Vďaka nízkej cene od výrobcu sa z vývozu stal doslova zlatý biznis, ktorý je podporovaný lokálnymi samosprávami.

S podporou samospráv

Vyšetrovanie agentúry Reuters ukázalo, že minimálne 20 miest a provincií, a to vrátane veľkých exportných uzlov, ako napríklad Guangdong a Sichuan, túto prax aktívne podporuje. Mestá vydávajú špeciálne licencie na export, uľahčujú daňové refundácie, či dokonca budujú infraštruktúru a sklady pri hraniciach, aby uľahčili prepravu.

Cina export
Zdroj: Reuters

Ich motiváciou nie len len pomoc výrobcom, zároveň je to snaha splniť ekonomické ciele stanovené Pekingom. Fiktívne navýšený predaj elektromobilov prispieva do štatistík rastu priemyslu a HDP, bez ohľadu na to, kde autá reálne skončia.

Náš tip
Vedci odhalili, aký štýl jazdy vám predĺži životnosť batérie elektromobilu
3. júla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+