Čínski výrobcovia elektromobilov čelia nečakanému problému. Z tovární vychádza viac áut, ako dokáže domáci trh absorbovať. V Číne sa síce predáva najviac elektromobilov na svete, no silná konkurencia a tlak na čo najvyššiu produkciu sú výsledkom toho, že áut je na tamojšom trhu prebytok.
Na každý problém existuje riešenie
Neboli by to však Číňania, keby na tento problém nenašli kreatívne, no zároveň kontroverzné riešenie. Namiesto toho, aby čelili dôsledkom nadprodukcie, začali nadbytočné vozidlá vyvážať do zahraničia ako „jazdené“ autá, aj keď ich tachometer ukazuje niečo úplne iné.

Takáto alternatíva je výhodná v tom, že ak sa autá predajú aj na iných trhoch, automobilka vie takýmto spôsobom efektívne zakryť svoj neúspech. Elektromobily, ktoré sa nepredali doma, putujú do viacerých krajín. Najmä do Ruska, Jordánska, Kazachstanu a iných krajín v Strednej Ázii a na Blízkom východe. To umožňuje automobilkám zachovať si dobré domáce čísla predajov, aj keď v skutočnosti ide o vyvezené vozidlá.
Ako tento „trik“ vlastne funguje
Funguje to takto. Nové auto je zaregistrované v Číne ako predané, čo výrobcom umožňuje získať vládne dotácie. To sú mimochodom tie dotácie, pre ktoré Euróspska únia zaviedla dodatočné clá na elektromobily dovezené z Číny. Viac o tejto téme nájdete v článku Špeciálne clá na čínske elektromobily vstupujú do platnosti v EÚ. Nastali menšie zmeny.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Ivana vymenila spaľovák za elektromobil. Ako sa s ním žije v paneláku? | Rozhovor
- Taliani prekvapili. Malý elektromobil Lancia Ypsilon HF s odkazom na rallye príde s ešte vyšším výkonom
- Tesla sľubovala lacný elektromobil v júni. Kde je teraz?
Následne je vozidlo odregistrované a označené ako jazdené, a to aj napriek nulovému nájazdu. Nakoniec sa exportuje do zahraničia ako použité auto. Takto je možné vykázať predaj, získať podporu a zbaviť sa prebytkov.
Tento „šedý“ trh je zároveň mimoriadne výhodný. V rokoch 2022 a 2023 zarábali exportéri v priemere 1400 dolárov na jedno vozidlo, ktoré kúpili približne za 5400 dolárov. Vďaka nízkej cene od výrobcu sa z vývozu stal doslova zlatý biznis, ktorý je podporovaný lokálnymi samosprávami.
S podporou samospráv
Vyšetrovanie agentúry Reuters ukázalo, že minimálne 20 miest a provincií, a to vrátane veľkých exportných uzlov, ako napríklad Guangdong a Sichuan, túto prax aktívne podporuje. Mestá vydávajú špeciálne licencie na export, uľahčujú daňové refundácie, či dokonca budujú infraštruktúru a sklady pri hraniciach, aby uľahčili prepravu.

Ich motiváciou nie len len pomoc výrobcom, zároveň je to snaha splniť ekonomické ciele stanovené Pekingom. Fiktívne navýšený predaj elektromobilov prispieva do štatistík rastu priemyslu a HDP, bez ohľadu na to, kde autá reálne skončia.