Čína je nielen najväčším trhom na svete z pohľadu predajov elektromobilov, ale aj z pohľadu výroby. Na tamojšom trhu je množstvo rôznych značiek, ktoré sa špecializujú práve na výrobu elektrických modelov. Väčšina áut sa síce predá doma, no dôležitou súčasťou ekonomiky čínskeho automobilového priemyslu je aj export.
Koniec neautorizovanému vývozu elektromobilov z Číny
V tomto smere sa v blízkej budúcnosti udeje zásadná zmena. Množstvo vozidiel sa totiž vyváža inými ako oficiálnymi autorizovanými cestami, čo spôsobuje sťažnosti konečných spotrebiteľov, nefunkčnosť softvérových aktualizácií či problémy so servisom. V neposlednom rade sa niekedy vozidlá naoko zaregistrujú v Číne aby sa kvalifikovali pre dotačnú schému, no obratom sú vyvezené do zahraničia. Okrem iného tak to isté vozidlo figuruje v štatistikách dvakrát. Čína chce tomuto zamedziť, a preto prichádza dôležité rozhodnutie. Na tému upozornil portál cnevpost.

Od 1. januára 2026 bude vyžadovať, aby vývozcovia elektromobilov získali licenciu na tento druh exportu. V spoločnom vyhlásení to oznámili štyri vládne úrady, vrátane Ministerstva obchodu. Správa sa vzťahuje len na elektromobily a export bude podliehať systému licencií podľa pravidiel z dokumentu z roku 2012. Práve podľa tohto dokumentu sa budú musieť riadiť vývozcovia, či už ide o rôzne postupy, získanie exportných licencií a podobne.
Vývozcovia budú musieť splniť podmienky
Ak teda bude chcieť vývozca exportovať elektromobil do zahraničia, bude musieť vlastniť oficiálnu licenciu a elektromobil sa bude musieť nachádzať v takzvanom katalógu tovarov. Pokiaľ nebudú splnené obe tieto podmienky, čínska colná kontrola vývoz neumožní. Kontrolovať sa to bude určite veľmi prísne, takže vývozcovia, ktorých sa to týka, by si mali čo najskôr vybaviť potrebné povolenia.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Koncern Volkswagen odhalil novú batériu aj elektromotor. Dostane ho aj cenovo dostupná Škoda a Cupra
- Nové BMW iX3 dorazilo na Slovensko. Posúva latku triedy v dojazde aj nabíjaní, poznáme slovenskú cenu
- Revolúcia v dizajne. Hyundai končí s funkciou, ktorú mali všetky moderné autá
Jedným z cieľov tohto riešenia je zamedziť šedému vývozu. Takéto vozidlá sú často neregistrované a je pravdepodobné, že sa ani nezapočítavajú do vývozných štatistík. Aj keď najviac elektromobilov vyrobených v Číne sa predá na domácom trhu, ich export je z ekonomického hľadiska mimoriadne zaujímavý.
Biznis s veľkým potenciálom
Len v auguste tohto roka Čína exportovala približne 220 tisíc elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 48 percent. Čo sa týka celkového počtu vyvezených áut bez ohľadu na typ pohonu, čínske elektromobily tvoria 31 percent z nich. Čo je ale najdôležitejšie, stále majú obrovský potenciál rásť. A to aj napriek dodatočným clám, ktoré zaviedla Európska únia na elektromobily dovezené z Číny.

Európa však ani zďaleka nie je jediným vývozným trhom. Množstvo čínskych elektromobilov končí v juhovýchodnej Ázii či na Blízkom východe a v iných častiach sveta.