V Nemecku sa rozprúdila vášnivá diskusia o budúcnosti plug-in hybridov. Dôvodom je návrh asociácie VDA, ktorý by prinútil vodičov pravidelne nabíjať svoje vozidlá, a to aj tým, ktorí tak nerobia. Ak by tak neurobili, automobil by automaticky znížil výkon spaľovacieho motora, až kým by batéria nebola opäť dobitá. Cieľom je znížiť reálne emisie, ktoré sú často oveľa vyššie ako oficiálne hodnoty, informuje portál FAZ.
Prezidentka VDA Hildegard Müller upozorňuje, že mnohí vodiči hybridy vôbec nenabíjajú a jazdia iba na benzín (prípadne diesel). Tým sa však míňa účel tejto technológie, keďže vozidlo bez nabíjania funguje ako štandardné, no dokonca ťažšie auto so spaľovacím motorom. Návrh má preto ambíciu zabezpečiť, že plug-in hybridy budú v praxi využívané ekologickejšie, a nebudú eko len na papieri.
Nabíjanie môže pomôcť zjemneniu zákazu predaja spaľovákov od 2035
Európski regulátori už dlhodobo kritizujú tieto autá za to, že v skutočnej prevádzke vypúšťajú až päťnásobne viac CO₂ než podľa oficiálnych údajov. Papierovo sa totiž pracuje s údajom, že auto je štandardne nabíjané. Pravidelné nabíjanie by mohlo pomôcť tento rozdiel minimalizovať a zároveň predĺžiť životnosť tejto kategórie áut aj po plánovanom zákaze spaľovacích motorov v roku 2035.

Hoci návrh niektorí považujú za kontroverzný zásah do práv vodičov, zároveň odzrkadľuje posun v uvažovaní európskej politiky. Nejde už len o to, predávať ekologické vozidlá, ale zabezpečiť, že sa aj ekologicky používajú. Odmeny a dotácie by tak mohli byť podmienené reálnym správaním používateľa, nie iba technickými parametrami vozidla.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nórsko ruší svoju jedinú trolejbusovú linku. Objavujú sa názory, že môže ísť o sabotáž
- Test Peugeot E-Boxer 435 L3H2: Veterán pouličných bojov nabral nové sily. Stačí to na novinky od konkurencie?
- Praktický test KIA PV5, cenník očakávaného SUV, finále veľkej ankety aj svetové Slovensko | Prehľad týždňa
![]()
Budúcnosť plug-in hybridov tak bude pravdepodobne úzko spätá s ich skutočným prínosom pre životné prostredie. Automobilky aj vlády jednotlivých krajín budú musieť hľadať kompromis medzi slobodou vodičov, technickými riešeniami a cieľmi klimatickej politiky. Táto debata zároveň ukazuje, že aj prechodné technológie budú pod prísnejším dohľadom ako doteraz.




