Elektrické vlaky nie sú dnes ničím výnimočným, no väčšinou nejazdia na batérie, ale majú svoje vlastné elektrické vedenie. Nevypúšťajú žiadne lokálne emisie, sú tiché a efektívne. Avšak existujú oblasti, kde elektrické vedenie natiahnuté nie je. Vtedy môže prísť vhod práve vlak, ktorý má integrovanú batériu a vie jazdiť samostatne bez nutnosti neustáleho napájania z externého zdroja.
Výrazné prekonanie rekordu, dokonca s rezervou
Práve s týmto riešením už dlhšie pracuje Veľká Británia. Portál BBC teraz informoval, že tu máme nový svetový rekord. Batériový vlak zašiel bez dobíjania tak ďaleko, ako ešte nikdy predtým.

Ide o špeciálne upravený vlak bývalej linky District Line, ktorý cestoval cez noc po trase z Readingu a späť cez londýnsky Paddington a Oxford. Prevádzkuje ho spoločnosť Great Western Railway (GWR). Celkovo dokázal bez nabíjania prejsť 322 kilometrov, čím výrazne prekonal predchádzajúci rekord pochádzajúci z Nemecka.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Autonómne riadenie nestačilo, zasiahol vlak. Tesla skončila na koľajniciach
- Volkswagen má na krku žalobu. Chybu už priznal a zmeny očakávame už v najnovších modeloch
- Majiteľ Tesly Model S po 750 000 km vymenil batériu. Dosiahol tým takmer dvojnásobný dojazd
Vlak železničnej spoločnosti Stadler Deutschland v Berlíne prešiel v decembri 2021 224 kilometrov. Vo vlaku sa počas pokusu o rekord nachádzali aj zástupcovia spoločnosti Rail Performance Society, ktorá rekord overovala.
„Môžeme potvrdiť, že po záverečných kontrolách prešiel vlak triedy 230 spoločnosti Great Western Railway na spiatočnej ceste zo železničnej stanice Reading Train Care Depot vzdialenosť 200 míľ bez nabíjania batérií z akéhokoľvek externého zdroja energie.“
Nigel Smedley, podpredseda spoločnosti Rail Performance Society
Celkový dojazd je ešte dlhší
Čo je ešte zaujímavejšie, je, že v cieli mal vlak ešte akumulátor nabitý približne na 22 percent. Vyrážal s nabitím na 97,3 %, čiže teoreticky by dokázal prejsť bez nabíjania trasu približne 430 kilometrov bez nabíjania. Avšak zmyslom tohto experimentu bolo prejsť len spomínaných 322 kilometrov, čo sa podarilo bez problémov.
Súprava má maximálnu rýchlosť 97 km/h a vlak bol postavený tak, aby bol pripravený na časté rozjazdy aj brzdenia. Nabíjať sa dokáže výkonom až 2 MW a v priemere mu stačí na ďalšiu jazdu nabíjať len 3,5 minúty. Samozrejme, za tento čas sa vlak nenabije na 100 percent. V noci sa potom pomaly nabíja v depe.