MojElektromobil

Elektrické vlaky nie sú dnes ničím výnimočným, no väčšinou nejazdia na batérie, ale majú svoje vlastné elektrické vedenie. Nevypúšťajú žiadne lokálne emisie, sú tiché a efektívne. Avšak existujú oblasti, kde elektrické vedenie natiahnuté nie je. Vtedy môže prísť vhod práve vlak, ktorý má integrovanú batériu a vie jazdiť samostatne bez nutnosti neustáleho napájania z externého zdroja.

Výrazné prekonanie rekordu, dokonca s rezervou

Práve s týmto riešením už dlhšie pracuje Veľká Británia. Portál BBC teraz informoval, že tu máme nový svetový rekord. Batériový vlak zašiel bez dobíjania tak ďaleko, ako ešte nikdy predtým.

elektricky vlak rekord
Zdroj: BBC

Ide o špeciálne upravený vlak bývalej linky District Line, ktorý cestoval cez noc po trase z Readingu a späť cez londýnsky Paddington a Oxford. Prevádzkuje ho spoločnosť Great Western Railway (GWR). Celkovo dokázal bez nabíjania prejsť 322 kilometrov, čím výrazne prekonal predchádzajúci rekord pochádzajúci z Nemecka.

Nemali by ste prehliadnuť:

Vlak železničnej spoločnosti Stadler Deutschland v Berlíne prešiel v decembri 2021 224 kilometrov. Vo vlaku sa počas pokusu o rekord nachádzali aj zástupcovia spoločnosti Rail Performance Society, ktorá rekord overovala.

„Môžeme potvrdiť, že po záverečných kontrolách prešiel vlak triedy 230 spoločnosti Great Western Railway na spiatočnej ceste zo železničnej stanice Reading Train Care Depot vzdialenosť 200 míľ bez nabíjania batérií z akéhokoľvek externého zdroja energie.“

Nigel Smedley, podpredseda spoločnosti Rail Performance Society

Celkový dojazd je ešte dlhší

Čo je ešte zaujímavejšie, je, že v cieli mal vlak ešte akumulátor nabitý približne na 22 percent. Vyrážal s nabitím na 97,3 %, čiže teoreticky by dokázal prejsť bez nabíjania trasu približne 430 kilometrov bez nabíjania. Avšak zmyslom tohto experimentu bolo prejsť len spomínaných 322 kilometrov, čo sa podarilo bez problémov.

Súprava má maximálnu rýchlosť 97 km/h a vlak bol postavený tak, aby bol pripravený na časté rozjazdy aj brzdenia. Nabíjať sa dokáže výkonom až 2 MW a v priemere mu stačí na ďalšiu jazdu nabíjať len 3,5 minúty. Samozrejme, za tento čas sa vlak nenabije na 100 percent. V noci sa potom pomaly nabíja v depe.

Náš tip
Chevrolet ukázal dva elektrické koncepty s výkonom 2000 koní. Objavia sa v Gran Turismo 7
4. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+