Bosch Engineering na veľtrhu Agritechnica 2025 v Hannoveri predstavil úplne nový 800-voltový pohonný systém navrhnutý pre moderné elektrické aj hybridné stroje. Novinka je zameraná na maximálnu efektivitu, výkon a výrobca sľubuje výrazný posun v porovnaní s doterajšími 400V riešeniami. Informácie zverejnil portál electrive.
Elektrická budúcnosť na poliach
Základom systému je elektromotor Bosch SMG230, ktorý dokáže poskytovať trvalý výkon 188 kW a približne 250 Nm krútiaceho momentu. V špičke však dokáže krátkodobo vyprodukovať až 550 Nm, čo poskytuje využitie aj pri náročných pracovných úkonoch. Motor pracuje so širokým rozsahom napätia od 400 do 850 V, čo zvyšuje flexibilitu pri integrácii do rôznych typov strojov.

Výrobca zároveň upozorňuje na zásadný benefit 800V platformy, ktorým je vyššia hustota výkonu. V praxi to znamená, že pri rovnakej hmotnosti dokáže ponúknuť až o 80 kW viac ako 400V systém. Alternatívne môže mať rovnaký výkon pri citeľne nižšej hmotnosti. Podstatnou súčasťou pohonu je výkonový menič s polovodičmi z karbidu kremíka. To umožňuje rýchlejšie spínanie, menšie tepelné straty a vyššiu celkovú účinnosť.

Bosch dokonca uvádza, že účinnosť meniča presahuje 99 %, čo je v segmente mobilných pracovných strojov stále pomerne výnimočná hodnota. Bezpečnostné a diagnostické prvky vychádzajú z automobilového priemyslu, no spoločnosť ich upravila špeciálne pre potreby poľnohospodárskych strojov, ktoré často pracujú v extrémnych podmienkach. Výrobca zdôrazňuje, že nový systém je možné bez zásadných úprav integrovať do už existujúcich konštrukcií poľnohospodárskych strojov.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Fiat to v Brazílii rozbalil vo veľkom štýle. Toto je camper, aký ste ešte nevideli
- Toto je elektrický skúter, ktorý má po zložení veľkosť kufra
- Report STK: Elektromobily dobiehajú „spaľováky“ v životnosti, no obľúbená značka prepadla
![]()
V praxi si tak nájde uplatnenie v menších batériových vozidlách aj vo veľkých strojoch so systémom hybridného pohonu. Novinku je možné kombinovať aj s prevodovkami Bosch Rexroth, ako napríklad s koaxiálnou prevodovkou eGFV9120, ktorá sa rovnako predstavila na veľtrhu. Výsledkom má byť výrazne lepšia energetická efektivita a znížené prevádzkové náklady, čo sú dva kľúčové faktory pri elektrifikácii pracovnej techniky.

Podľa predstaviteľov Bosch Engineering nový systém kombinuje vysokú hustotu výkonu, kompaktné rozmery a maximálnu účinnosť, čím ponúka vhodné riešenie pre elektrifikáciu širokej škály poľnohospodárskych strojov. Systém je koncipovaný tak, aby priniesol vysokú flexibilitu a prispôsobil sa potrebám rôznych typov aplikácií. Elektrifikácia poľnohospodárskej techniky síce postupuje pomalším tempom než v automobilovom segmente, no Bosch jasne ukazuje, že potenciál je obrovský. Nový 800V systém môže byť jedným z impulzov, ktoré tento segment posunú k ekologickejším, no zároveň výkonnejším riešeniam.
Konkurencia má vlastné riešenie
S vlastnou novinkou prišla na Agritechnicu aj spoločnosť ZF, ktorá ukázala plne elektrickú jednotku eTERRADRIDE určenú pre traktory vo výkonovej triede 60 až 100 kW. Riešenie integruje pohon, vývodové hriadele aj zadný vývod do jedného kompaktného celku, čo zlepšuje prenos energie medzi funkciami stroja a uľahčuje integráciu do rôznych platforiem. Základ tvorí dvojica olejom chladených synchrónnych elektromotorov spojených s planétovou prevodovkou.

Podľa ZF má táto koncepcia prinášať vyššiu efektivitu a presnejšie dávkovanie krútiaceho momentu než tradičné elektrifikované traktory s hydrostatickými CVT prevodovkami. Súčasťou architektúry je aj nová riadiaca jednotka eDCU prispôsobená vysokonapäťovým požiadavkám off-highway segmentu. ZF tak rozširuje ponuku elektrifikovaných riešení v poľnohospodárstve a predstavuje alternatívu, ktorá cieli najmä na strednú výkonovú kategóriu traktorov.




