MojElektromobil

BMW a Toyota spojili svoje sily v oblasti vodíkového pohonu, aby priniesli na trh nový model iX5 Hydrogen, ktorý bude nielen technologickým prielomom, ale aj dôležitým krokom v dekarbonizácii automobilového priemyslu. Nové BMW iX5 s vodíkovým pohonom, ktoré by malo byť dostupné v sériovej výrobe od roku 2028, sa stane prvým modelom značky s piatimi rôznymi pohonmi na výber – okrem vodíkového aj tradičné benzínové, naftové, plug-in hybridné a čisto elektrické verzie. Týmto prístupom sa BMW snaží flexibilne reagovať na rôzne požiadavky trhu a prispieť k globálnemu prechodu na udržateľnú mobilitu. Ďalšie informácie boli zverejnené portálmi Electrek, Electrive a fDrive.

BMW a Toyota v spolupráci na vodíkovom pohone

Nový BMW iX5 Hydrogen bude postavený na tretej generácii palivových článkov, ktoré vznikli v rámci spolupráce medzi BMW a Toyotou. Tento systém je kompaktný, výkonnejší, efektívnejší a ponúka dlhší dojazd pri nižšej spotrebe energie. Výroba týchto pokročilých vodíkových článkov prebieha v BMW centrách v Mníchove, Steyru a Landshute, kde už prebieha aj výroba prvých prototypov. Tento pokrok v oblasti vodíkových technológií má zabezpečiť nielen ekologický a efektívny pohon, ale aj vozidlo, ktoré zohľadňuje výhody vodíka v každodennej prevádzke.

BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

Vodíkový pohon získava na popularite ako alternatíva k tradičným fosílnym palivám a batériovým elektrickým vozidlám, predovšetkým vďaka svojej rýchlosti tankovania a dlhšiemu dojazdu. BMW iX5 Hydrogen bude môcť absolvovať viac ako 500 km na jedno natankovanie podľa štandardu WLTP, čo z neho robí praktickú voľbu pre dlhšie cesty. Okrem toho, tankovanie vodíka bude trvať len niekoľko minút, čo výrazne zvyšuje pohodlie a flexibilitu používateľov v porovnaní s dlhšími časmi nabíjania u tradičných elektrických vozidiel.

V rámci tejto stratégie BMW zároveň podporuje rozvoj infraštruktúry pre vodíkové tankovacie stanice. Spoločnosť začala pilotný projekt s názvom „HyMoS“ (Hydrogen Mobility at Scale), ktorý má za cieľ rozšíriť dostupnosť vodíkových staníc v Európe a podnietiť rast tohto ekologického palivového systému. Na druhú stranu, nedávno sme informovali o tom, že posledná vodíková stanica v Rakúsku zavrela svoje brány a majitelia týchto áut už nemajú kde tankovať.

Nemali by ste prehliadnuť:

BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

Spustenie BMW iX5 Hydrogen v roku 2028 je pre BMW a jeho partnerov signálom, že vodík vskutku zohráva podstatnú úlohu v prechode automobilového priemyslu k udržateľnejšiemu a ekologickejšiemu fungovaniu. Prvé jazdy s prototypmi iX5 Hydrogen ukázali, že tento model ponúka vynikajúci výkon a pohodlie pri jazde. Vďaka pokročilému palivovému článku s výkonom 125 kW a malou batériou poskytuje systémový výkon 295 kW, čo zabezpečuje svižné zrýchlenie a dynamiku jazdy, ktorá je typická pre vozidlá značky BMW. A aj keď je pohon vodíkom tichší než klasické spaľovacie motory, zvuk palivového článku pri jazde produkuje hlboký tón, ktorý pripomína zvuk osemvalcového motora, čím zároveň poskytuje vodičom emocionálny zážitok.

Náš tip
Test BMW iX xDrive45 Facelift: Podstatne dlhší dojazd aj veľa vylepšení, na jedno sa ale zabudlo
24. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+