BMW už dokázalo, že dokáže vyrobiť elektrické autá, ktoré si zachovávajú charakter značky – modely iX, i4, i5 či i7 sú toho dôkazom. Napriek tomu nová iX3 predstavuje úplne nový štýl. Nie je to len ďalšie elektrické SUV, ale prvé vôbec vozidlo postavené na úplne novej platforme Neue Klasse. Tá prináša moderné riešenia, aké sme zvyknutí vidieť u Tesly alebo Rivianu, a posúva BMW do úplne novej dimenzie, informuje InsideEVs.

Pod názvom iX3 sa síce skrýva aj starší model so zadným náhonom a limitovaným dojazdom predávaný v Európe, no podobnosti končia pri mene. Nový model sa môže pochváliť dojazdom až 805 km podľa európskych štandardov a približne 400 míľ podľa amerických testov EPA. Rýchlonabíjanie až 400 kW, možnosť obojsmerného nabíjania a moderná zonálna architektúra elektrickej sústavy dávajú vozidlu technologické prednosti a pripravenosť na náročné využitie.
Exteriér iX3 pôsobí dynamicky a elegantne
Široké LED svetlomety a zadné svetlá, chrbát karosérie s ostrými líniami, a to všetko v typickom BMW štýle. Na prvý pohľad ho odlišuje od klasického X3 len absencia výfukových rúrok. Veľkostne sú oba modely porovnateľné, no pod povrchom sa skrýva revolúcia: 800-voltová architektúra, štyri „superpočítače“ riadiace motor, podvozok, asistenciu vodiča a softvér, pričom všetko je pripravené na pravidelné aktualizácie vzduchom cez internet.
Zonálna architektúra navyše šetrí značné množstvo materiálu a energie, znižuje množstvo káblov až o 2 000 stôp (609 metrov), znižuje spotrebu energie o 20 % a tiež celkovú hmotnosť vozidla. Na rozdiel od tradičného riešenia, kde stovky menších jednotiek riadia jednotlivé funkcie auta, iX3 využíva niekoľko výkonných počítačov, čo zjednodušuje softvér a znižuje výrobné náklady.
V interiéri je kladený dôraz na komfort aj moderné technológie. Veľká 17,9-palcová centrálna obrazovka Panoramic iDrive umožňuje plnú prispôsobiteľnosť menu a ikon, zatiaľ čo fyzické tlačidlá a ovládacie prvky na volante poskytujú hmatovú spätnú väzbu. Inteligentný digitálny asistent sa učí preferencie vodiča a prispôsobuje návrhy podľa situácie.
Výkonovo iX3 tiež nesklame. Batéria s využiteľnou kapacitou 108 kWh poháňa dva elektromotory, ktoré spolu poskytujú 463 koní a 645 Nm krútiaceho momentu v americkej verzii. To umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy, pričom neskôr sa objaví aj verzia s jedným motorom a pohonom zadných kolies. Tá prinesie dlhší dojazd, ako tomu býva zvykom.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Autonómne riadenie nestačilo, zasiahol vlak. Tesla skončila na koľajniciach
- Volkswagen má na krku žalobu. Chybu už priznal a zmeny očakávame už v najnovších modeloch
- Majiteľ Tesly Model S po 750 000 km vymenil batériu. Dosiahol tým takmer dvojnásobný dojazd
Rýchlonabíjanie je ďalšou silnou stránkou. Až 400 kW výkonu umožní nabiť batériu z 10 % na 80 % len za 21 minút. K tomu sa pridáva podpora plug-in štandardu NACS, ktorý umožňuje využívať sieť nabíjacích staníc Tesla Supercharger. Cena v USA štartuje približne na 70 629 € za verziu xDrive50. Predaj iX3 v Európe začne koncom roka, v USA sa prvé autá dostanú ku zákazníkom v polovici roku 2026.