MojElektromobil

Zatiaľ čo na Slovensku máme trolejbusové linky prakticky v každom veľkom meste, v Nórsku je to úplne inak. Krajina, ktorá je svetovou jednotkou v prijímaní elektromobility má len jednu jedinú trolejbusovú linku, ktorá sa nachádza v druhom najväčšom meste, v Bergene. Trolejbusy tu premávajú takmer sto rokov, no onedlho skončia. Na tému upozornil portál bussmagazinet.no.

Koniec takmer 100-ročnej histórie

Rozhodnutie krajského zastupiteľstva z 1. októbra 2025 ukončiť prevádzku jedinej nórskej trolejbusovej linky vyvolalo búrlivé reakcie. Ľudia sa pýtajú či ide o racionálne ekonomické rozhodnutie alebo o zámerné zrušenie ekologického projektu, ktorý prekážal niekomu v pozadí.

trolejbus bergen
Zdroj: Wikipedia

História trolejbusov v Bergene siaha až do roku 1928, keď sa začalo s plánovaním systému. Prvé linky boli otvorené v roku 1950. Počas desaťročí prežili vojnu, zmenu technológií aj niekoľko politických pokusov o ich zrušenie. Napriek tomu sa v roku 2022 začali objavovať vážne problémy.

Nemali by ste prehliadnuť:

Autobusy značky Solaris/Škoda fungovali podľa očakávaní, no infraštruktúru mala na starosti firma bez skúseností s trolejbusovými sieťami. Chyby v zapojení vedenia spôsobovali iskrenie, poruchy a finančné straty, ktoré napokon presvedčili politikov, že projekt je neudržateľný.

Vysoké náklady a ekonomické problémy

Ročné náklady, ktoré údajne presiahli 250 miliónov nórskych korún, sa stali argumentom pre postupné odstavenie trolejbusov do roku 2030. Kritici však upozorňujú, že ide o krátkozraké rozhodnutie. Trolejbusy majú dlhšiu životnosť než batériové či dieselové autobusy, sú ekologickejšie a vďaka systému „in-motion charging“ dokážu prekonávať úseky bez trolejového vedenia. Navyše, vyžadujú menšie investície do nabíjacích staníc či transformátorov.

V Nórsku sa dokonca šíria aj reči o možnej sabotáži. Zdá sa, akoby bol projekt úmyselne dovedený až do finančného krachu, aby bolo možné nakoniec trolejbusy úplne zrušiť. Ak je to pravda, išlo by o smutný príklad toho, ako môže kombinácia nekompetentnosti a politických záujmov zničiť takmer storočnú tradíciu ekologickej dopravy.

Náš tip
Švajčiarsko podporí elektrickú nákladnú dopravu. Pripravuje nový dotačný program
10. novembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+