Zatiaľ čo na Slovensku máme trolejbusové linky prakticky v každom veľkom meste, v Nórsku je to úplne inak. Krajina, ktorá je svetovou jednotkou v prijímaní elektromobility má len jednu jedinú trolejbusovú linku, ktorá sa nachádza v druhom najväčšom meste, v Bergene. Trolejbusy tu premávajú takmer sto rokov, no onedlho skončia. Na tému upozornil portál bussmagazinet.no.
Koniec takmer 100-ročnej histórie
Rozhodnutie krajského zastupiteľstva z 1. októbra 2025 ukončiť prevádzku jedinej nórskej trolejbusovej linky vyvolalo búrlivé reakcie. Ľudia sa pýtajú či ide o racionálne ekonomické rozhodnutie alebo o zámerné zrušenie ekologického projektu, ktorý prekážal niekomu v pozadí.

História trolejbusov v Bergene siaha až do roku 1928, keď sa začalo s plánovaním systému. Prvé linky boli otvorené v roku 1950. Počas desaťročí prežili vojnu, zmenu technológií aj niekoľko politických pokusov o ich zrušenie. Napriek tomu sa v roku 2022 začali objavovať vážne problémy.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektromobil nabitý technológiami za „smiešny“ peniaz? Aj to je nový vylepšený Zeekr 7X
- Honda ukázala dve elektrické novinky, ktoré onedlho zamieria do výroby
- Praha zavedie novinky, ktoré sa majiteľom elektromobilov nebudú páčiť. Za parkovanie budú platiť „dvakrát“
![]()
Autobusy značky Solaris/Škoda fungovali podľa očakávaní, no infraštruktúru mala na starosti firma bez skúseností s trolejbusovými sieťami. Chyby v zapojení vedenia spôsobovali iskrenie, poruchy a finančné straty, ktoré napokon presvedčili politikov, že projekt je neudržateľný.
Vysoké náklady a ekonomické problémy
Ročné náklady, ktoré údajne presiahli 250 miliónov nórskych korún, sa stali argumentom pre postupné odstavenie trolejbusov do roku 2030. Kritici však upozorňujú, že ide o krátkozraké rozhodnutie. Trolejbusy majú dlhšiu životnosť než batériové či dieselové autobusy, sú ekologickejšie a vďaka systému „in-motion charging“ dokážu prekonávať úseky bez trolejového vedenia. Navyše, vyžadujú menšie investície do nabíjacích staníc či transformátorov.
V Nórsku sa dokonca šíria aj reči o možnej sabotáži. Zdá sa, akoby bol projekt úmyselne dovedený až do finančného krachu, aby bolo možné nakoniec trolejbusy úplne zrušiť. Ak je to pravda, išlo by o smutný príklad toho, ako môže kombinácia nekompetentnosti a politických záujmov zničiť takmer storočnú tradíciu ekologickej dopravy.




