MojElektromobil

Chorvátska spoločnosť Rimac Technology predstavila na výstave IAA Mobility v Mníchove novú generáciu vysokonapäťovej batérie pre elektromobily. Ide o pevný, teda solid-state batériový článok, ktorý podľa výrobcu zvládne nabitie z 10 na 80 percent len za šesť a pol minúty. To je dokonca aj výrazne rýchlejšie než bežné tankovanie na čerpacej stanici, informuje Rimac.

Vývoj prebiehal v spolupráci s firmami ProLogium a Mitsubishi Chemical Group. Nová batéria má kapacitu 100 kWh a okrem rýchlosti nabíjania vyniká aj kompaktnými rozmermi. Zaberie o 35 litrov menej priestoru ako klasický valcový článok a váži o 86 kilogramov menej. Vďaka tomu sa hodí najmä do výkonných elektromobilov, ktorých doteraz zvykla nadbytočná váha limitovať.

Rimac uvádza, že batéria si uchová viac než 95 % energie aj pri teplote -20°C. Zároveň je bezpečnejšia, pretože nehrozí riziko požiaru či explózie na úrovniach článku. Konštrukčne využíva tzv. cell-to-pack prístup, kde sa články zabudujú priamo do batériového modulu bez dodatočného rámu. Aj v tomto smere sa šetria financie a váha vozidla.

Rimac
Rimac

Chemické zloženie batérie zahŕňa katódu s podielom 90 % niklu, 5 % mangánu a 5 % kobaltu, zatiaľ čo anóda je zo 100 % kremíka. Chladenie je riešené nepriamo cez chladiaci okruh s chladivom, čo sa odlišuje od bežného systému používaného pri valcových článkoch.


Nemali by ste prehliadnuť:


Nový batériový modul sa dostane do prvých vozidiel v poslednom štvrťroku 2027. Rimac Technology ako dodávateľ prvej úrovne spolupracuje s viacerými značkami vrátane BMW Group a Porsche. Okrem batérií firma na výstave predstavila aj nové pohonné jednotky a riadiace systémy pre elektromobily.

Náš tip
BMW výrazne zmení model svojho predaja v Európe. Dealerov už potrebovať nebude
4. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+