MojElektromobil

BMW radu 3 od svojho debutu v roku 1975 definuje segment športových sedanov strednej triedy a považuje sa za nosný prvok modelovej palety. Za 50 rokov existencie zišlo z výrobných liniek viac ako 18 miliónov kusov, čím sa tento model stal jedným z najdôležitejších produktov v histórii značky. Jeho budúcnosť je však elektrická, BMW i3 „Neue Klasse“ bude predstavené už onedlho. Dostane za úlohu nadviazať na úspešnú históriu siedmich generácii BMW radu 3.

História a budúcnosť BMW radu 3

Jeho príbeh nie je len o výkone na ceste, ale aj o technologickom pokroku vo výrobe. Od otvorenia závodu v Regensburgu slúži model BMW radu 3 ako základ pre všetky nové závody automobilky BMW s výnimkou závodu v Debrecíne. Závody v Spartanburgu, Lipsku a San Luis Potosí, ako aj spoločný podnik BBA v Číne, všetky pôvodne spúšťali výrobu s modelom BMW radu 3. Ako sa táto ikona vyvíjala v čase?

bmw 2002 02 series
Predchodca – BMW radu 02 | Zdroj: BMW

Prvá generácia BMW radu 3 prišla na trh v čase ropnej krízy v 70. rokoch. Debutovala v roku 1975 ako nástupca legendárneho modelu 02 a okamžite zaujala svojou filozofiou auta zameraného na vodiča.

1975-1983: BMW 3 (E21) 1. generácie

Spočiatku bola ponuka celkom jednoduchá, k dispozícii bola len ako dvojdverový sedan (tudor), resp. oficiálne distribuovaná prestavba na kabriolet od karosárne Baur. Motorová paleta začínala benzínovým štvorvalcom s objemom 1,6 litra a vrcholila 2,3-litrovým šesťvalcovým motorom – diesle by sme tu hľadali márne.

BMW radu 3 E21 a F30
BMW radu 3 E21 (1975) a F30 (2011) | Zdroj: BMW

Luxusným prvkom v tejto triede bola bezpochyby možnosť voľby automatickej prevodovky. Každá generácia odvtedy priniesla do ponuky niečo nové a stala sa symbolom svojej doby. Okrem iného samozrejme aj narástla v rozmeroch.

1982-1994: BMW 3 (E30) 2. generácie

V roku 1982 vznikla v Mníchove pre druhú generáciu BMW radu 3 plne automatizovaná karosáreň. Vďaka použitiu priemyselných robotov dosiahla automatizácia tejto technológie mieru viac ako 90 percent. S príchodom generácie E30 sa BMW radu 3 stalo globálnym symbolom.

BMW 3 E30 Touring (1987) | Zdroj: BMW
BMW 3 E30 Touring (1987) | Zdroj: BMW

Okrem sedanu, ktorý dostal aj možnosť 4-dverovej konfigurácie pribudlo prvé továrenské Cabrio, praktický Touring a predovšetkým prvé BMW M3. To je dnes skutočnou legendou a ceneným youngtimerom. Zatiaľ čo základný motor zostal rovnaký, výkonnejšie verzie dostali až 2,7-litrový šesťvalec a v Južnej Afrike predstavoval vrchol model 333i s objemom dokonca až 3,2 litra. Prvýkrát sa tu objavil aj pohon všetkých štyroch kolies (BMW 325ix), či 2,4-litrový šesťvalcový diesel bez preplňovania, aj s turbom (BMW 324d/324td).

1990-2000: BMW 3 (E36) 3. generácie

Generácia E36 priniesla aerodynamickejší dizajn s integrovanými nárazníkmi a po prvýkrát aj karosársku verziu Compact. Svojbytný dizajn karosérie dostalo aj kupé, ktoré už viac nebolo len dvojdverovým sedanom. Obľubu našlo predovšetkým u mladších vodičov.

BMW radu 3 E46 (1990)
BMW radu 3 E46 (1990) | Zdroj: BMW

Ďalšie zlepšenie prinieslo po stránke bezpečnosti, ku ktorej prispeli napríklad airbagy. ABS sa stalo štandardom a vozidlo je mnohými považované za posledný rad 3, ktorý je čisto mechanickým autom bez zásahov elektroniky. Rozpätie motorovej palety zostalo zachované, v Európe však naberali na popularite naftové motory, a tak sa ponuka rozrástla aj o 1,7-litrový dieselový štvorvalec.

1997-2006: BMW 3 (E46) 4. generácie

Mnohí nadšenci považujú generáciu E46 za vrchol radu 3. Karoséria dostala uhladenejší dizajn, interiér zase prémiovejšie materiály a viac priestoru. S predajom viac ako 3,2 milióna kusov sa stala najpredávanejším BMW všetkých čias.

bmw 3 series racing
BMW radu 3 si získali popularitu aj na pretekárskych tratiach (E46 vpravo dole) | Zdroj: BMW M

Hliníkové komponenty podvozku zaručujú jeho výbornú ovládateľnosť a nižšiu hmotnosť. Ikonické BMW M3 E46 s výkonom 343 koní dostalo popri manuálnej 6-stupňovej prevodovke aj možnosť voľby robotizovaného 6-kvaltu.

2004-2013: BMW 3 (E90) 5. generácie

S touto generáciou prišiel systém iDrive a zložitejšia elektronika, ktorá ďalej zvýšila bezpečnosť a priniesla pokročilé digitálne prvky na palube. Kabriolet dostal pevnú elektricky skladaciu strechu (tzv. coupé-cabrio) oproti predchádzajúcej látkovej.

BMW M3 Coupé E92 (2007)
BMW M3 E92 Coupé (2007) | Zdroj: BMW M

BMW M3 tejto generácie bolo jediné v histórii, ktorú poháňal osemvalcový motor (V8) s výkonom 420 koní. Ten sa spájal aj so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Okrem kupé a kabrioletu bolo dostupné aj ako štvordverový sedan s odlišnou prednou časťou oproti bežnej produkcii.

2011-2021: BMW 3 (F30) 6. generácie

Rad 3 sa zväčšil a pribudla verzia Gran Turismo s praktickou karosériou typu liftback. Ďalšou zmenou bolo oddelenie verzií Coupé a Cabrio do samostatného radu 4, ktorý neskôr obohatilo aj 4-dverové Gran Coupe.

Historické modely BMW M3 s prvou samostatnou generáciou M4
Historické modely BMW M3 s prvou samostatnou generáciou M4 | Zdroj: BMW M

Motorová paleta sa viac prispôsobila dobe znižovaniu emisií. V ponuke sme našli 1,5-litrový trojvalec, 8-stupňový automat, no najmä sa prvýkrát objavili pod kapotou aj elektrifikované motory. Výkonný full-hybrid BMW Active Hybrid 3 v roku 2016 nahradil nový plug-in hybrid BMW 330e iPerformance s čisto elektrickým dojazdom približne 30 kilometrov.

2018-súčasnosť: BMW 3 (G20) 7. generácie

Aktuálna generácia stavila na masívnu digitalizáciu, no znamená aj návrat k ostrejším jazdným vlastnostiam. Tie sme chválili aj v teste PHEV BMW 330e xDrive. BMW M3 navyše prišlo prvýkrát aj s praktickejšou karosériou kombi.

BMW M3 Touring (G81) a Sedan (G80)
BMW M3 Touring (G81) a Sedan (G80) | Zdroj: BMW

Dnes sa siedma generácia modelu BMW radu 3 vyrába v závodoch v mestách Mníchov, Šen-jang (Čína), San Luis Potosí (Mexiko) a vo vlastných regionálnych závodoch spoločnosti v mestách Chennai (India), Rayong (Thajsko) a Araquari (Brazília), ako aj v partnerských závodoch v ďalších krajinách.

Budúcnosť: BMW i3 Neue Klasse

Aktuálne prebiehajú prípravy na spustenie výroby novej generácie. V druhej polovici roka 2026 sa v mníchovskom závode rozbehne výroba plne elektrickej verzie BMW radu 3 (resp. i3) 8. generácie ako ďalšie vozidlo s označením Neue Klasse, následne sa spustí jeho výroba v Číne a v Mexiku.

bmw i3 ix3 neue klasse
Elektromobily BMW iX3 a i3 Neue Klasse | Zdroj: BMW

„Staré haly boli zbúrané a boli postavené nové montážne, logistické a karosárske zariadenia – a to všetko pri zachovaní dennej výroby až 1 000 vozidiel BMW radu 3 a 4,“

Peter Weber, riaditeľ závodu BMW Group v Mníchove

Hoci závod v Mníchove už vyrába vozidlá podobnej veľkosti, ako sú modely radu 3 a 4 so spaľovacím motorom a hybridným pohonom, nová filozofia „iFACTORY“ si vyžadovala rozsiahle zmeny. Za posledných 18 mesiacov prebehli práce približne na jednej tretine plochy závodu. V každom prípade sa máme na čo tešiť.

Náš tip
Aj pápež Lev XIV. bude jazdiť elektromobilom. Poslúži mu elektrické SUV BMW iX


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

22. decembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+