BMW radu 3 od svojho debutu v roku 1975 definuje segment športových sedanov strednej triedy a považuje sa za nosný prvok modelovej palety. Za 50 rokov existencie zišlo z výrobných liniek viac ako 18 miliónov kusov, čím sa tento model stal jedným z najdôležitejších produktov v histórii značky. Jeho budúcnosť je však elektrická, BMW i3 „Neue Klasse“ bude predstavené už onedlho. Dostane za úlohu nadviazať na úspešnú históriu siedmich generácii BMW radu 3.
História a budúcnosť BMW radu 3
Jeho príbeh nie je len o výkone na ceste, ale aj o technologickom pokroku vo výrobe. Od otvorenia závodu v Regensburgu slúži model BMW radu 3 ako základ pre všetky nové závody automobilky BMW s výnimkou závodu v Debrecíne. Závody v Spartanburgu, Lipsku a San Luis Potosí, ako aj spoločný podnik BBA v Číne, všetky pôvodne spúšťali výrobu s modelom BMW radu 3. Ako sa táto ikona vyvíjala v čase?

Prvá generácia BMW radu 3 prišla na trh v čase ropnej krízy v 70. rokoch. Debutovala v roku 1975 ako nástupca legendárneho modelu 02 a okamžite zaujala svojou filozofiou auta zameraného na vodiča.
1975-1983: BMW 3 (E21) 1. generácie
Spočiatku bola ponuka celkom jednoduchá, k dispozícii bola len ako dvojdverový sedan (tudor), resp. oficiálne distribuovaná prestavba na kabriolet od karosárne Baur. Motorová paleta začínala benzínovým štvorvalcom s objemom 1,6 litra a vrcholila 2,3-litrovým šesťvalcovým motorom – diesle by sme tu hľadali márne.

Luxusným prvkom v tejto triede bola bezpochyby možnosť voľby automatickej prevodovky. Každá generácia odvtedy priniesla do ponuky niečo nové a stala sa symbolom svojej doby. Okrem iného samozrejme aj narástla v rozmeroch.
1982-1994: BMW 3 (E30) 2. generácie
V roku 1982 vznikla v Mníchove pre druhú generáciu BMW radu 3 plne automatizovaná karosáreň. Vďaka použitiu priemyselných robotov dosiahla automatizácia tejto technológie mieru viac ako 90 percent. S príchodom generácie E30 sa BMW radu 3 stalo globálnym symbolom.

Okrem sedanu, ktorý dostal aj možnosť 4-dverovej konfigurácie pribudlo prvé továrenské Cabrio, praktický Touring a predovšetkým prvé BMW M3. To je dnes skutočnou legendou a ceneným youngtimerom. Zatiaľ čo základný motor zostal rovnaký, výkonnejšie verzie dostali až 2,7-litrový šesťvalec a v Južnej Afrike predstavoval vrchol model 333i s objemom dokonca až 3,2 litra. Prvýkrát sa tu objavil aj pohon všetkých štyroch kolies (BMW 325ix), či 2,4-litrový šesťvalcový diesel bez preplňovania, aj s turbom (BMW 324d/324td).
1990-2000: BMW 3 (E36) 3. generácie
Generácia E36 priniesla aerodynamickejší dizajn s integrovanými nárazníkmi a po prvýkrát aj karosársku verziu Compact. Svojbytný dizajn karosérie dostalo aj kupé, ktoré už viac nebolo len dvojdverovým sedanom. Obľubu našlo predovšetkým u mladších vodičov.

Ďalšie zlepšenie prinieslo po stránke bezpečnosti, ku ktorej prispeli napríklad airbagy. ABS sa stalo štandardom a vozidlo je mnohými považované za posledný rad 3, ktorý je čisto mechanickým autom bez zásahov elektroniky. Rozpätie motorovej palety zostalo zachované, v Európe však naberali na popularite naftové motory, a tak sa ponuka rozrástla aj o 1,7-litrový dieselový štvorvalec.
1997-2006: BMW 3 (E46) 4. generácie
Mnohí nadšenci považujú generáciu E46 za vrchol radu 3. Karoséria dostala uhladenejší dizajn, interiér zase prémiovejšie materiály a viac priestoru. S predajom viac ako 3,2 milióna kusov sa stala najpredávanejším BMW všetkých čias.

Hliníkové komponenty podvozku zaručujú jeho výbornú ovládateľnosť a nižšiu hmotnosť. Ikonické BMW M3 E46 s výkonom 343 koní dostalo popri manuálnej 6-stupňovej prevodovke aj možnosť voľby robotizovaného 6-kvaltu.
2004-2013: BMW 3 (E90) 5. generácie
S touto generáciou prišiel systém iDrive a zložitejšia elektronika, ktorá ďalej zvýšila bezpečnosť a priniesla pokročilé digitálne prvky na palube. Kabriolet dostal pevnú elektricky skladaciu strechu (tzv. coupé-cabrio) oproti predchádzajúcej látkovej.

BMW M3 tejto generácie bolo jediné v histórii, ktorú poháňal osemvalcový motor (V8) s výkonom 420 koní. Ten sa spájal aj so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Okrem kupé a kabrioletu bolo dostupné aj ako štvordverový sedan s odlišnou prednou časťou oproti bežnej produkcii.
2011-2021: BMW 3 (F30) 6. generácie
Rad 3 sa zväčšil a pribudla verzia Gran Turismo s praktickou karosériou typu liftback. Ďalšou zmenou bolo oddelenie verzií Coupé a Cabrio do samostatného radu 4, ktorý neskôr obohatilo aj 4-dverové Gran Coupe.

Motorová paleta sa viac prispôsobila dobe znižovaniu emisií. V ponuke sme našli 1,5-litrový trojvalec, 8-stupňový automat, no najmä sa prvýkrát objavili pod kapotou aj elektrifikované motory. Výkonný full-hybrid BMW Active Hybrid 3 v roku 2016 nahradil nový plug-in hybrid BMW 330e iPerformance s čisto elektrickým dojazdom približne 30 kilometrov.
2018-súčasnosť: BMW 3 (G20) 7. generácie
Aktuálna generácia stavila na masívnu digitalizáciu, no znamená aj návrat k ostrejším jazdným vlastnostiam. Tie sme chválili aj v teste PHEV BMW 330e xDrive. BMW M3 navyše prišlo prvýkrát aj s praktickejšou karosériou kombi.

Dnes sa siedma generácia modelu BMW radu 3 vyrába v závodoch v mestách Mníchov, Šen-jang (Čína), San Luis Potosí (Mexiko) a vo vlastných regionálnych závodoch spoločnosti v mestách Chennai (India), Rayong (Thajsko) a Araquari (Brazília), ako aj v partnerských závodoch v ďalších krajinách.
Budúcnosť: BMW i3 Neue Klasse
Aktuálne prebiehajú prípravy na spustenie výroby novej generácie. V druhej polovici roka 2026 sa v mníchovskom závode rozbehne výroba plne elektrickej verzie BMW radu 3 (resp. i3) 8. generácie ako ďalšie vozidlo s označením Neue Klasse, následne sa spustí jeho výroba v Číne a v Mexiku.

„Staré haly boli zbúrané a boli postavené nové montážne, logistické a karosárske zariadenia – a to všetko pri zachovaní dennej výroby až 1 000 vozidiel BMW radu 3 a 4,“
Peter Weber, riaditeľ závodu BMW Group v Mníchove
Hoci závod v Mníchove už vyrába vozidlá podobnej veľkosti, ako sú modely radu 3 a 4 so spaľovacím motorom a hybridným pohonom, nová filozofia „iFACTORY“ si vyžadovala rozsiahle zmeny. Za posledných 18 mesiacov prebehli práce približne na jednej tretine plochy závodu. V každom prípade sa máme na čo tešiť.

Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom




