MojElektromobil

Vedci John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham, Akira Yoshino získali Nobelovu cenu za vynález Li-Ion batérie, ktoré dnes zásobujú energiou drvivú väčšinu všetkých prenosných elektronických zariadení, od mobilných telefónov, notebookov až po elektromobily.

História prestížneho ocenenia siaha až 118 rokov do minulosti a vedci si museli počkať viac ako 30 rokov na nasadenie ich technológie do komerčných produktov. Získať Nobelovu cenu za chémiu totiž nie je vôbec ľahká vec, predovšetkým kvôli tomu, ako širokú škálu odborov v sebe zahŕňa.

Vynálezcovia Li-ion batérie
Vynálezcovia Li-ion batérie (Foto: Švédska kráľovská akadémia vied)

Najstarší zo skupiny vedcov je pán Goodenough, ktorý sa stal rekordným laureátom Nobelovky vo veku 97 rokov. Posmrtne sa už táto vedecká cena neudeľuje.

“Li-Ion batérie, ktoré sa na trhu objavili prvýkrát v roku 1991, priniesli revolučnú zmenu do našich každodenných životov. Tieto ľahké, veľmi výkonné batérie sa využívajú všade od mobilných telefónov cez notebooky po elektromobily. Môžu tiež uchovávať energiu z obnoviteľných zdrojov a sú tak základom pre vytvorenie spoločnosti bez fosílnych palív,” uvádza na svojich stránkach švédska akadémia vied, ktorá udeľuje Nobelovu cenu.

Vynálezca li-ion batérie John B. Goodenough
Najstarší vynálezca s Nobelovou cenou John B. Goodenough

Vývoj začal počas ropnej krízy

Vedci začali vyvíjať Li-ion batérie počas ropnej krízy v 70. rokoch 20. storočia v snahe znížiť závislosť na fosílnych palivách. Vedci však najskôr prišli s batériou, ktorá bola kvôli vysokému obsahu lítia veľmi horľavá a nebezpečná. Až pridanie kobaltu a ďalšie zdokonalenie zabezpečilo vynález, za ktorý bola spomínaná trojica trojica vedcov ocenená.

Prvá komerčne použiteľná Li-Ion batéria prišla v roku 1985 a okrem vysokej bezpečnosti mala 2x väčšiu kapacitu pri zachovaní rovnakých rozmerov. Vývoj batérií neustále pokračuje. Aktuálne sa však práve na kobalt v batériách valí obrovská kritika. Jej ťažbu (približne 80 % svetovej produkcie) zabezpečujú deti v odporných pracovných podmienkach vo vojne zmietanom Kongu.

Dnešné Li-Ion batérie používané v elektromobiloch majú energetickú hustotu približne 250 – 300 Wh/kg a zabezpečujú maximálne dojazd vyše 500 km na jedno nabitie (Tesla). Ich nástupcom by mali byť bezpečnejšie tzv. solid-state batérie s hustotou cez 400 Wh/kg.

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+