MojElektromobil

Cez víkend sa redakcia MôjElektromobil.sk vybrala do Berlína, kde sme sa zúčastnili pretekov šampionátu Formuly E. Na cestu nás pozvala spoločnosť ABB, ktorá je aj hlavným sponzorom Formula E.

Namiesto lietadla sme sa tentokrát rozhodli na dlhší trip si požičať elektromobil Tesla Model S od spoločnosti DriveTesla.sk, a tak si náš výlet vyžadoval trochu plánovania. Kde sme nabíjali, ako dlho trvalo nabíjanie a celková cesta, sa dozviete v tomto článku.

So ZSE aj v zahraničí

Pred odjazdom elektromobilom na dlhšiu trasu je potrebné si pozrieť akýkoľvek portál s mapou nabíjačiek, napríklad aplikáciu od ZSE Drive, portál Plugshare, službu Google Maps alebo samotnú mapu navigácie v Tesle. Na všetkých týchto portáloch sú zobrazené nabíjacie stanice v celej Európe a skutočne o nich nie je núdza.

Z Bratislavy vyrážame s Teslou Model S 90D a nabitou batériou na 90%. Celková trasa do Berlína má podľa navigácie 680 km a má trvať približne 7 hodín – na spaľovacom automobile. S Teslou sme predpokladali na tejto trase 2-3 zastávky nabíjanie a dojazd do destinácie za približne 9 hodín.

Vyrážame z Bratislavy a ako prvú máme v pláne navštíviť nabíjačku v českom Humpolci, kde sa na pozemku benzínovej pumpy nachádzajú nabíjačky Tesla Supercharger a tiež nabíjačky spoločnosti E.ON . Spoločnosť E.ON je partnerom slovenskej ZSE, a tak sa zákazníci ZSE môžu so svojou nabíjacou kartou nabíjať aj na nabíjačkách EON-u.

Táto nabíjačka má k dispozícii 3 nabíjacie štandardy – Type 2, CCS a Chademo. Pre Teslu Model S sme si vybrali adaptér Typ 2 s max. nabíjacím výkonom 43 kW. Rýchlosť nabíjania na nabíjačke so striedavým prudom (AC) limituje palubná nabíjačka vozidla a tak sme nabíjali výkonom približne 11 kW.

S týmto výkonom by sme sa nabíjali veľmi dlho, preto sme sa napojili na Supercharger oproti s priamym prúdom (DC) a nabíjali sa výkonom ~90 kW. Na miestnej pumpe sme si dali chutný obed a dobili batériu do cca. 80% kapacity za niečo vyše pol hodiny.

Po obede pokračujeme v ceste a ďalšiu nabíjaciu zastávku máme naplánovanú na Tesla Superchargeri tesne pred Prahou. Tu sa takisto nachádza príjemná prevádzka reštaurácie s WC, dobrým jedlom a wifi. Na mieste sa takisto nachádzajú nabíjačky iných spoločností, tentokrát českého ČEZ-u.

My sme sa napojili na Supercharger a s nabíjacím výkonom 90 kW sme tu strávili približne 30 min., ponaťahovali sa, dali si kávičku, urobili pár fotiek a pokračovali do Berlína. Po českej diaľnici sme sa pohybovali rýchlosťou 130 km/h so spotrebou 214 Wh/km.

Našou poslednou nabíjacou zastávkou bol Tesla Supercharger približne 60 km pred Berlínom, kde sme sa navečerali a strávili na nabíjačke 1 hodinu. Stačilo by nám len 30 minút nabíjania, chceli sme si však dobiť aj rezervu na nasledujúci deň. Po nemeckej diaľnici sme sa pohybovali rýchlosťou približne 145 km/h so spotrebou 236 Wh/km.

Nabíjanie nám tak predĺžilo trasu o dve a pol hodiny, dopravné obmedzenia a zápchy nám pridali ďalšiu hodinu. Toto predĺženie nám však vôbec nevadilo. Každá nabíjačka je umiestnená na strategickej lokalite s reštauráciou, väčšou čerpacou stanicou alebo nákupným centrom. Aj na spaľovacom aute si každý urobí na takejto dlhej trase zopár prestávok. Cesta naspäť nám trvala približne o pol hodinu kratšie.

Polovicu trasy na Autopilote

Asi polovicu celej trasy sme po diaľnici jazdili s aktívnym systémom Autopilot. Treba si naňho zvyknúť a naučiť sa s ním pracovať. Fungoval však výborne a žiadnu prekážku na ceste neprehliadol.

Aj s aktívnym Autopilotom je potrebné z legislatívnych dôvodov držať ruky na volante a v pravidelných intervaloch naň vyvinúť jemný tlak. Autopilot by fungoval aj bez toho, avšak naša legislatíva to zatiaľ nepovoľuje. Po ignorovaní upozornení Tesly na chytenie volantu začne Autopilot pípať. Po úplnom ignorovaní by Tesla pomaly a bezpečne zastavila na krajnici vozovky.

Formula E a Green Tech Festival

Vyspali sme sa v hoteli a v sobotu sme sa išli naživo pozrieť na berlínske kolo šampionátu Formula E. Konalo sa na okruhu na starom letisku Tempelhof, kde sa celá akcia spojila s výstavou zelených technológií Green Tech Festival.

Elektrická Formula je tichá, no nie je to úplne bez zvuku. Monoposty s elektrickým pohonom vydávajú jemne piskľavý zvuk a pri prejazde 22 vozidiel okolo tribúny sa zdá, ako keby preletovala formácia vojenských stíhačiek alebo roj ôs.

Prvá vs. druhá generácia monopostu

Ešte minulý ročník šampionátu jazdili staršie monoposty s 28 kW batériou vhodné len na 25 minút jazdy. Všetci jazdci tak museli mať na jeden závod pripravené dve vozidlá. Tento ročník začal  s novou generáciou monopostov s dvojnásobnou kapacitou batérii a dojazdom.

Nechýbali elektrické lode, autonómne elektricky poháňané multikoptery pre účely zdieľanej prepravy v mestách Air Taxi, elektromobil BYTON, či taliansky superšport Pininfarina s neuveriteľným výkonom 1 900 elektrických konských síl.

Posádka na Tesle

28. mája 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+