MojElektromobil

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky od 1. apríla 2023 zavádza významnú zmenu pre získanie vodičského oprávnenia. Podľa dostupných informácií sa teoretická skúška, ktorá doteraz prebiehala písomnou formou, mení na elektronické testovanie. Žiadateľ tak bude musieť absolvovať test, ktorý bude obsahovať až 40 náhodne vygenerovaných otázok.

Nedávno vláda Slovenskej republiky schválila novelu cestného zákona, ktorá zaviedla viacero zmien. Teraz prichádza zmena vo vyhláške Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke  v znení vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 29/2020 Z. z. a vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 273/2022 Z. z. Všetky zmeny nadobudnú účinnosť od 1. apríla 2023.

Dôvodom zmeny je objektívnosť a úroveň vzdelávania žiadateľov

Doteraz teoretické preskúšanie o vodičské oprávnenie prebiehalo spôsobom, že bol každému žiadateľovi náhodne vybraný 1 z 35 testov. Každý test obsahoval 27 otázok, na ktorých vypracovanie mali žiadatelia čas 30 minút. Pre úspešné absolvovanie teoretickej časti bolo potrebné dosiahnuť minimálne 50 bodov z maximálneho počtu 55.

Zdroj: Michal Lauko

Otázky, ktoré sa v testoch nachádzali ovládali všetci, dá sa povedať naspamäť. Pri následnom testovaní tak veľakrát ani nebolo potrebné si otázku prečítať dokonca a každému hneď bola jasná správna odpoveď bez rozmýšľania. To bolo zrejme hlavným dôvodom aktuálnych zmien. Elektronické preskúšanie by malo priniesť viac objektívnosti a zároveň by malo zvýšiť úroveň vzdelávania žiadateľov o vodičské oprávnenie.

Čoho sa zmena dotkne

Teoretická skúška sa bude vykonávať samostatne podľa požadovanej skupiny vodičského oprávnenia. V teste sa budú nachádzať náhodne vygenerované otázky, ktoré pripravilo Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.

Každý test bude obsahovať spolu 40 otázok, ktoré sú rozdelené do desiatich okruhov. Podľa toho budú mať otázky aj stanovené bodové ohodnotenie 1 až 4 body. Celkový počet bodov, ktorý môže žiadateľ po novom dosiahnuť je 100. Na to aby skúškou prešiel je stanovená hranica minimálne 90 bodov, ktoré musí dosiahnuť do 30 minút. Každá otázka bude mať vždy 3 možnosti, pričom je vždy správna iba jedna.

Zaujímavosťou je, že opakujúce sa otázky pri rôznych testoch by mali byť štylizované vždy iným spôsobom. To isté platí aj v prípade správnych odpovedí. Ďalšou novinkou, ktorá uľahčí testovanie žiadateľov je viacjazyčné vyhotovenie testov. Tie budú okrem slovenčiny dostupné aj v anglickom či maďarskom jazyku.

Teoretická skúška už nebude prebiehať v priestoroch autoškoly

Zmenou prešli aj priestory, v ktorých sa teoretická skúška konala. Doteraz testy prebiehali väčšinou v priestoroch autoškoly. Od 1. apríla sa však testovať bude v skúšobných miestnostiach, ktoré sa nachádzajú na jednotlivých okresných dopravných inšpektorátoch.

Hyundai SANTA FE PHEV
Mohutné auto zvonku | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Čo ostáva nezmenené je podmienka, že iba v prípade úspešného zvládnutia teoretickej skúšky môže žiadateľ ďalej pokračovať na praktické preskúšanie, tzv. cvičisko a následne záverečnú jazdu za účasti príslušníka policajného zboru. V prípade, že teoretickou skúškou žiadateľ neprejde, bude možné ju opakovať. Od apríla 2023 dokonca až trikrát. Tu nastala tak isto zmena, pretože opravné termíny boli doteraz iba dva.

Test bude obsahovať aj praktické otázky

Tým, že sa test skladá až z 10 okruhov otázok, vyskytujú sa v ňom aj “praktické” otázky. Tie sa týkajú samotnej jazdy, poskytnutia prvej pomoci, alebo tiež toho, ako by sa mal vodič správať v prípade dopravnej nehody. Práve v prípade týchto otázok by sa mala žiadateľom zvýšiť úroveň vzdelanosti, aby boli aspoň čiastočne pripravení niektoré situácie na cestách riešiť s “chladnou hlavou”.

Demoverzia spustená od januára 2023

Obavy v tomto prípade nie sú na mieste, pretože Ministerstvo vnútra spustilo skúšobnú verziu testovania už 1. januára 2023. Každý si tak môže elektronické testovanie vyskúšať vopred a pripraviť sa tak minimálne na spôsob akým sú otázky kladené a tiež ich štylistiku, ktorá počas “ostrého” testovania nebude odlišná. V demo verzii je samozrejme dostupný aj záverečný výsledok, na základe ktorého si viete vyhodnotiť nesprávne zodpovedané otázky, v ktorých je uvedená správna možnosť.

Náš tip
V januári 2023 sa na Slovensku predalo 105 elektromobilov

23. februára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+