MojElektromobil

Čína predstavila prototyp nového rýchlovlaku s technológiou magnetickej levitácie (maglev), ktorý dosiahne rýchlosť úžasných 600 km/h. Super-rýchly vlak začne premávať v roku 2020.

 

Magnetická levitácia

Technológia Maglev využíva silné elektromagnety, ktoré zdvíhajú a poháňajú vlak. Bez trenia medzi kolesami a koľajnicami dokážu vlaky maglev dosiahnuť väčšie rýchlosti ako konvenčné lokomotívy s menším hlukom a vibráciami.

Čína má už dnes najrýchlejší komerčný vlak maglev na svete. Šanghajský Maglev s maximálnou rýchlosťou 431 km/h operuje na 30-km trati medzi letiskom Šanghaj Pudong a centrom mesta od roku 2003.

Súčasný najrýchlejší rýchlovlak v Číne  – max. rýchlosť vyše 400 km/h

Od roku 2017 rýchlovlaky spoločnosti Fuxing jazdia na 1300 km trase medzi metropolami Peking a Šanghaj, čo výrazne znížilo dobu cestovania. Tie jazdia rýchlosťou približne 350 km/h, avšak spoločnosť má už pripravený nový prototyp s rýchlosťou 600 km/h. Výrobca hovorí, že by mohol konkurovať aj leteckej doprave.

Let z Pekingu do Šanghaja trvá približne štyri a pol hodiny vrátane cesty z centra mesta na letisko a naspäť. Novým maglev rýchlovlakom to môže trvať len tri a pol hodiny. Nový vlak vyvíjaný vo východočínskom meste Qingdao najprv podstúpi rozsiahlemu testovaniu.

Rekord zatiaľ drží Japonsko

Čína nie je jedinou krajinou, ktorá má rýchlovlaky maglev. Japonsko, priekopník vysokorýchlostných železníc, prekonalo v roku 2015 svetový rekord, keď počas testovania dosiahol vlak SC Maglev rýchlosť 603 km/h.

V krajine sa buduje nová rýchlodráha medzi mestami Tokio a Nagoya a v prevádzke má byť od v roku 2027.

Vlak pôjde maximálnou rýchlosťou 500 km/h, pričom zvládne vzdialenosť 286 km za 40 minút namiesto súčasnej doby 1 hodina a 32 minút.

Čína má vybudovaných viac ako 29 000 km tratí, čo sú dve tretiny celosvetovej dĺžky.

1. júla 2019
Zdroj: Worl Economic Forum

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+