MojElektromobil

Tesla tento týždeň ohlásila viacero pomerne nepopulárnych opatrení. Hoci by sa mohlo nezainteresovaným pozorovateľom zdať, že má problémy, pravdou je s veľkou pravdepodobnosťou opak.

Ukončenie predaja najlacnejších verzii Modelu S a X

10. januára Elon Musk upozornil záujemcov o Model S a Model X, že posledné objednávky na najlacnejšie verzie so 75kWh batériou bude možné vykonať 13. januára. Termín bol neskôr posunutý o jeden deň, na 14. januára. Od 15. januára už Tesla skutočne ponúka pre tieto modely iba jednu batériu, a to 100kWh. Najnižšia nadobúdacia cena sa tak značne zvýšila. Teda aspoň zatiaľ. Odhadujeme, že to je predzvesťou ďalšieho upgradu batérie.

Definitívne ukončenie Referral programu

Ďalším prekvapením je definitívny koniec Referral programu.

Vďaka nemu mali možnosť záujemcovia o všetky modely Tesly získať aktuálne 6 až 9 mesiacov bezplatného Superchargingu. Link im poskytol existujúci majiteľ Tesly, ktorý za doporučenie získal rôzne odmeny, v závislosti od počtu získaných zákazníkov. Po získaní piatich nových majiteľov Tesly sa odomkol špeciálny level, v ktorom za každého ďalšieho získaného klienta dostal odporúčateľ 2% zľavu na nový Roadster. Výška zľavy nebola obmedzená, preto tí najaktívnejší mali možnosť získať Roadster úplne zadarmo. Alebo aj dva, ako najznámejší Tesla YouTuber Bjorn Nyland.

Tesla takto podľa aktuálnych čísel bude musieť rozdať až 80 Roadsterov zadarmo, a ďalšie stovky s výraznou zľavou.

Práve zvyšujúca sa nákladnosť tohoto projektu bola podľa Elona Muska dôvodom na jeho ukončenie. Tesla sa podľa jeho slov pripravuje na uvedenie najlacnejšieho Modelu 3 za 35 000 dolárov, a preto sa snaží znižovať náklady všade tam, kde je to možné.

So zvyšujúcim sa počtom majiteľov Tesiel mal Referral program ešte jeden nepríjemný efekt – obrovské spamovanie s referral kódmi prakticky pod každým statusom týkajúcim sa Tesly. To sa teraz zmení, teda za podmienky, že Tesla pri chýbajúcom dopyte nevráti obmenený Referral program späť.

Prepúšťanie zamestnancov

Včera sme sa dozvedeli, že Tesla prepustí 7% jej zamestnancov na plný úväzok. Navyše z dočasných pracovníkov a externistov si nechá iba tých najviac dôležitých. Rovnako ako v prípade predchádzajúceho opatrenia, dôvodom je zefektívnenie a zníženie nákladov na výrobu elektromobilov. Pripomíname, že Tesla výraznejšie zvýšila počet zamestnancov v minulom roku kvôli navyšovaniu výroby Modelu 3. Aj po uvedenom prepúšťaní však bude mať v konečnom dôsledku zamestnancov viac, ako pred 12 mesiacmi.

Zvyšovanie cien nabíjania na Superchargeroch

Ďalším na prvý pohľad nepopulárnym krokom je dnes ohlásené zvyšovanie cien nabíjania na Superchargeroch. Zvyšovanie sa samozrejme týka iba tých majiteľov vozidiel, ktorí nemajú autá s bezplatným nabíjaním.

Kým doposiaľ mala Tesla rovnaké ceny v celom regióne (krajine / štáte), po novom bude ceny nastavovať pre každý Supercharger zvlášť, v závislosti od jeho vyťaženia.

Cena Superchargingu na Slovensku sa zvýšila z 0,20 na 0,28 Eur za kWh, v prepočte rovnako aj v Českej Republike. To je stále menej, ako si účtujú konkurenční prevádzkovatelia rýchlonabíjacích staníc. V Rakúsku je cena rýchlonabíjania 0,31 Eur za kWh.

V tomto kroku treba vidieť aj pozitíva. Aj po zvýšení cien bude nabíjanie stále výrazne výhodnejšie, ako tankovanie áut so spaľovacím motorom. Rýchlonabíjanie musí byť zákonite drahšie než pomalé AC nabíjanie. A to práve preto, aby sa rýchlonabíjanie využívalo iba vtedy, keď to je nevyhnutné. Napríklad pri cestách na dlhšie vzdialenosti, alebo pre tých majiteľov elektromobilov, ktorí nemajú inú možnosť nabíjania. Toto opatrenie navyše pomôže uvoľniť nabíjacie stojany pre tých, ktorí ich skutočne potrebujú. A vyššia cena na najvyťaženejších Superchargeroch zase pomôže vo financovaní ich ďalšieho rozširovania v danej lokalite.

Zvýšenie cien však môže naznačovať ešte niečo.

Čím si je Tesla tak istá?

Všetky tieto opatrenia naznačujú jedno: Tesla má pre nás pripravené niečo, čo rapídne zvýši záujem o jej vozidlá. Inak by riskovala ešte viac, ako počas výrobného pekla v súvislosti s navyšovaním výroby Modelu 3.

Od začiatku roka sa znížili dotácie na americkom trhu, a v polovici roka sa znížia znovu. Zatiaľ pomerne rozpačitý záujem o najdrahšie verzie Modelov 3 v Európe tiež nenaznačuje, že by Európa pokryla odbyt na viac ako pár týždňov. Objednávku na ne uzavrelo menej ako 10% držiteľov rezervácii. Ostatní s veľkou pravdepodobnosťou čakajú na lacnejšie verzie. Ako tento týždeň potvrdil Elon Musk, Mid Range verzia Modelu 3 príde do Európy ešte v prvej polovici tohto roka.

Zvýšiť dopyt môžu pomôcť aj úplné novinky. Napríklad očakávané predstavenie Superchargerov tretej generácie, pri ktorých je stále otázkou, ako rýchlo budú nabíjať. Najprv Elon Musk nazval 350kW výkon ako nabíjanie pre detské hračky, neskôr bol s vyjadreniami výrazne opatrnejší a hovoril už iba o 200 – 250 kW. Aj to by ale znamenalo pokrok, za podmienky že výkon budú vedieť spracovať predávané vozidlá.

Vo zvýšení záujmu by mohol pomôcť aj facelift Modelov S a X zároveň s podporou CCS štandardu, či predstavenie väčších batérii. Práve to očakávame v súvislosti s poslednými zmenami.

Hlavným lákadlom bude hlavne cena. Zníži Tesla plošne ceny svojich modelov? Nie je to vylúčené, skôr ale predpokladáme lacnejšie varianty Modelu 3 bez povinného prémiového balíka. Začne vďaka vyšším cenám Superchargingu zarábať aj na nabíjaní? Elon Musk tvrdí že nie, no toto by tiež mohlo pomôcť obhájiť menšie predajné marže pred akcionármi.

Isté je jedno: Elon dobre vie čo robí. Približovanie ceny elektromobilov cenám spaľovacích áut je správna cesta. Približovanie času nabíjania časom tankovania taktiež. A dojazdy sú už v dnešnej dobe plne postačujúce, teda aspoň pre tých majiteľov, ktorí majú možnosť nabíjania doma alebo v práci.

A čo si myslíte vy? Boli by ste ochotní platiť za rýchlonabíjanie viac, ak by znamenalo rýchlejšie rozširovanie nabíjacej siete? Stačí vám dnešná rýchlosť nabíjania, alebo sa už neviete dočkať kedy bude rýchlejšie? Dajte nám vedieť v diskusii.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

19. januára 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+