MojElektromobil

(ceny a dostupné verzie sme aktualizovali podľa oficiálnych informácii zo dňa 05.12.2018)

Tesla v najbližšom čase spustí konfigurátor Modelu 3 pre Európu. Držitelia rezervácii si tak budú môcť zvoliť svoju vysnívanú konfiguráciu. Ako si správne vybrať? Poradia vám existujúci majitelia áut od Tesly.

Postupne od najdrahších

V Európe bude platiť rovnaký postup pri distribúcii áut ako v Amerike. Najskôr budú vybavené objednávky najdrahších konfigurácii, čiže Modelu 3 Performance, následne Long Range Dual Motor. Variant Mid Range a Standard Range zatiaľ nebude možné objednať.

Prehľad konfigurácii

Na výber bude z dvoch verzii, uvádzame aj verziu Mid Range a Standard Range ktorá by mala byť k dispozícii v druhej polovici budúceho roka. Či bude možné mimo konfigurátor objednať aj Long Range batériu iba so zadným motorom, nie je zatiaľ jasné, preto ju v prehľadoch zatiaľ neuvádzame.

Verzia Cena bez DPH **
Model 3 Performance Dual Motor 20″ 60 800 Eur 57 580 Eur
Model 3 Long Range Dual Motor 50 350 Eur 48 580 Eur
Model 3 Mid Range RWD 43 700 Eur (odhad)
Model 3 Standard Range RWD * 33 250 Eur (odhad)

* Spustenie objednávok najlacnejšej verzie sa očakáva v druhej polovici budúceho roka.

Kolesá

Pre non-Performance verzie sú na výber 2 typy kolies: Štandardné 18-palcové “Aero Wheels”, a príplatkové 19-palcové “Sport Wheels”:

Hoci štandardné 18-palcové “Aero Wheels” nevyzerajú nijak pôvabne, rozhodne ich odporúčame. Rozdiel v dojazde je v rozmedzí 7 až 12% v ich prospech, a to nielen vďaka menšiemu rozmeru, ale aj vďaka ich aerodynamickému tvaru. Keď vám na dojazde nezáleží, môžete si “puklice” z kolies odstrániť.

Performance verzia je dodávaná s 20-palcovými diskami, ktoré sú zahrnuté v cene. Či ich bude možné sa vzdať a zobrať si úspornejšie 18-palcové “Aero Wheels”, ani či sa výsledná cena vozidla zníži, zatiaľ nevieme.

Zrýchlenie a náhon

Verzia Zrýchlenie z 0 na 100 km/h
Model 3 Performance 20″ Dual Motor 3,7 s
Model 3 Long Range Dual Motor 4,8 s
Model 3 Mid Range RWD 5,8 s
Model 3 Standard Range RWD 5,8 s

Dual Motor = Motor vpredu aj vzadu, pohon všetkých 4 kolies. RWD = Motor iba vzadu (zadnokolka).

Ak budete mať auto prevažne na rodinné vozenie, a nemáte v pláne s nim závodiť, ani zrýchlenie lacnejších verzii vás nesklame. Vďaka zadnému náhonu prenesiete výkon na cestu okamžite bez väčších problémov a stále budete rýchlejší než 99% áut na cestách. Zadný náhon vám skomplikuje jedine pokus o prudší rozbeh na mokrej vozovke, ľade, či snehu. Treba sa s ním jednoducho zžiť. Zhoršené jazdné podmienky treba rešpektovať, a netreba silou mocou dávať “plný plyn”.

Pri pokuse o agresívnejší rozbeh z križovatky na mokrej vozovke vám zadné kolesá prešmyknú na priechode pre chodcov a rozbeh tak nie je plynulý. Na druhej strane sa mi so zadnokolkou nikdy nestala situácia, z ktorej by som mal problém sa dostať. Textilné “reťaze” vozím v zime stále so sebou, ešte som ich ale nebol nútený rozbaliť (u predchádzajúceho auta s predným náhonom som ich musel využiť viackrát). Ak by som však mohol na svojom aute zmeniť jednu vec, priplatil by som si práve Dual Motor.

Pre Dual Motor verzie sa určite rozhodnite vtedy, keď ste aj doposiaľ jazdili s pohonom všetkých štyroch kolies. Keď je zrýchlenie pre vás dôležitý parameter. Alebo keď často jazdíte v snehu.

Performance verziu odporúčame všetkým tým, ktorí už Teslu mali, a chcú upgradovať na vyšší level. Zároveň je to verzia pre všetkých nedočkavcov – práve Performance verzie sa budú dodávať ako prvé.

Nabíjanie doma

Tesla plánuje osádzať Mid Range a Standard Range verzie iba 7,4kW palubnou AC nabíjačkou, pričom zatiaľ nie je jasné či bude jednofázová, alebo ju bude možné pripojiť na 2 fázy. Kým Long Range verzie sa budú doma nabíjať cez 11kW nabíjačku rýchlosťou približne 65 km dojazdu za hodinu, u Mid Range a Standard Range to bude okolo 43 km dojazdu za hodinu nabíjania. Rovnakú rýchlosť dosiahnete aj na Destination Chargeroch. Ak však Tesla osadí do lacnejších verzii iba jednofázovú nabíjačku, a výkon Destination Chargera bude obmedzený na 3x16A, vyššie verzie budú stále nabíjať plnou rýchlosťou, no tie lacnejšie ešte o polovicu nižšou. Nešpekulujme, počkajme na informácie od Tesly.

Supercharging

Výkon palubnej AC nabíjačky nemá vplyv na DC nabíjanie na Superchargeroch či iných DC nabíjačkách. Na ten má však vplyv veľkosť batérie. Zjednodušene povedané – čím má batéria rovnakého zloženia väčšiu kapacitu, tým rýchlejšie je možné ju nabíjať. Alebo inak – dobitie z 20 do 80% trvá rovnako dlhý čas, ale vďaka väčšej kapacite poskytne rovnaké percento batérie vyšší dojazd. Verzie s Long Range battery (vrátane Performance) majú veľmi pôsobivé rýchlosti nabíjania, cez 700 kilometrov dojazdu za hodinu nabíjania. S očakávaným príchodom Superchargerov 3. generácie je možné, že sa budú nabíjať ešte rýchlejšie. Naznačuje to použitie hrubšieho kábla medzi nabíjacím portom a obvodmi batérie.

Verzia Mid range sa bude nabíjať o niečo pomalšie. Stále však pôjde o rýchlosti porovnateľné so súčasnými Modelmi S a X. Standard range by sa mala nabíjať rýchlosťou podobnou ako dnešný Model S so 75 kWh batériou. V skutočnosti sa bude nabíjať menším výkonom, avšak Model 3 má približne o 33% vyššiu efektivitu (a teda nižšiu spotrebu).

Tesla je výrazne motivovaná aby bolo nabíjanie čo najrýchlejšie. Jednak to zvýši používateľský komfort, zníži obsadenosť staníc, a navyše za rovnaký čas zinkasuje viac. Nabíjanie na superchargeroch je pre majiteľov Modelu 3 spoplatnené, na Slovensku cenou 0,20 Eur za kWh. Nabíjanie na Destination Chargeroch (napríklad v nákupných centrách, hoteloch a podobne) býva bezplatné.

Už aj pri objednávke Modelu 3 je možné uplatniť referral kód a získať tak pol roka nabíjania na Superchargeroch zadarmo. Ak ste ho už uplatnili pri rezervácii, je nevyhnutne potrebné uplatniť ho v konfigurátore znova. Referral kód získate od existujúcich majiteľov Tesly, využiť môžete aj náš referral link.

Batéria a dojazd

Okrem motorizácie bude najdôležitejším rozhodnutím kapacita batérie. V zásade platí jedno: Ak si to môžte dovoliť, berte batériu s najlepším dojazdom. Ak chcete ušetriť, a 95% vašich jázd je cesta do práce a späť domov, bude vám postačovať aj najlacnejšia Standard Range batéria. V bežný pracovný deň sa vám nestane že by ste dojazd vyčerpali. Pri ceste na dovolenku si prestávku budete chcieť urobiť aj tak. Vďaka CCS portu budete mať nabíjačky prakticky všade. Dojazd vás bude obmedzovať v jedinom prípade – ak musíte v rámci jedného dňa absolvovať dlhšiu trasu a späť (napr. Bratislava – Košice – Bratislava) a v destinácii nezostávate ani hodinu, počas ktorej by ste dobili. Ak často chodíte na služobné či súkromné cesty podobného charakteru, volte čo najväčší dojazd.

Verzia Dojazd priemer Dojazd pri 90 km/h Dojazd pri 130 km/h
Model 3 Performance Dual Motor 20″ 433 km * 540 km * 350 km *
Model 3 Long Range Dual Motor 476 km 613 km 404 km
Model 3 Mid Range RWD 433 km 558 km 368 km
Model 3 Standard Range RWD 361 km 465 km 306 km

* Performance verzia má v cene zahrnuté 20″ disky, ktoré znižujú dojazd. Pri použití 18″ diskov je dojazd totožný s verziou Long Range Dual Motor.

Príplatky

Farba interiéru a exteriéru je vecou vkusu, preto si zvolte podľa vašich vlastných preferencii. Z príplatkov rozhodne odporúčame zakúpiť si Enhanced Autopilot. V prípade ak nevyhnutne potrebujete ušetriť 5 000, dá sa dokúpiť aj dodatočne, avšak cena bude o 40% vyššia.

Odporúčanie redakcie

Na záver sme si pre vás pripravili prehľad verzii spolu s odporúčaniami ich voľby.

Model 3 Performance Dual Motor

  • Ak ste už mali Teslu so slabšou akcelekráciou a chcete skúsiť vyšší level
  • Ak potrebujete mať vždy to najlepšie
  • Ak chcete dostať auto čo najskôr

Model 3 Long Range Dual Motor

  • Ak chcete najlepší pomer ceny ku všetkým ostatným parametrom dokopy (dojazd, zrýchlenie, handling, rýchlosť nabíjania AC aj DC)
  • Ak často jazdíte na hory
  • Ak chodíte na služobné cesty s návratom v rámci jedného dňa
  • Ak nechcete dlho čakať na dodanie vozidla

Model 3 Mid Range RWD

  • Ak hľadáte zlatú strednú cestu a príplatok za Long Range Dual Motor je pre vás neprekonateľnou prekážkou
  • Ak vám nevadí prispôsobiť sa zadnému náhonu v zhoršených podmienkach (mokro, sneh)
  • Ak vám nevadí pomalšie AC nabíjanie
  • Ak chcete mať auto v dohľadnej dobe

Model 3 Standard Range RWD

  • Ak hľadáte najlacnejšiu možnosť
  • Ak vám nevadí prispôsobiť sa zadnému náhonu v zhoršených podmienkach (mokro, sneh)
  • Ak dlhšie trasy robíte iba pár krát do roka (napr. dovolenka)
  • Ak vám neprekáža na auto čakať ďalší rok, možno viac

Mohlo by vás zaujímať

Náš tip
Potvrdené: Tesla Model 3 príde do Európy s CCS konektorom. Prečo je to dôležité?
Náš tip
Rýchlosť nabíjania 3. generácie Tesla Supercharger prekoná 1000 km/h
Náš tip
Toto je 16 nových opatrení pre podporu elektromobility na Slovensku. Sú v nich aj dotácie


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

5. decembra 2018

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+