MojElektromobil

Štúdia jedného z najznámejších výrobcov motorových olejov na svete, firmy Castrol, sa venuje budúcnosti elektromobilov. Konkrétne sa zameriava na ich rozšírenie na masovom a profesionálnom trhu. Dáta boli zbierané od decembra 2019 do januára 2020 na vzorke 9 000 zákazníkov či 750 manažérov autoparkov.

Zameraná je na osem významných trhov – Čínu, Francúzsko, Nemecko, Indiu, Japonsko, Nórsko, Spojené kráľovstvo a Spojené štáty. Cieľom bolo zistiť, kedy sa elektromobily môžu masívnejšie rozšíriť a čo môže byť hlavným spúšťačom. Teda, ktoré vlastnosti sú pre zákazníkov dôležité a kedy by vôbec začali premýšľať nad kúpou elektrického auta. V celkovom priemere sú výsledky jasné. Cena elektrického vozidla by musela byť najviac 36 000 amerických dolárov (30 300 €), čas nabíjania nemá prekročiť 31 minút a dojazd musí dosiahnuť 469 kilometrov.

Väčšina už v roku 2024

Pri otázke, kedy by začali rozmýšľať nad kúpou elektrického vozidla, väčšina odpovedala, že pravdepodobne v roku 2024. V štúdii sa však rozdeľuje masová adaptácia od individuálnych prechodov. Rok 2024 tak platí pre individuálnych zákazníkov, nakoľko sami nepredpokladajú, že ich príbuzní by prechod v danom čase taktiež zvažovali. V priemere by tak zmena v masívnejšej forme mala prísť v roku 2030. V rámci individuálnych zámerov ísť do elektromobilu sú najviac pozitívne nastavení zákazníci v Indii – tí by zvažovali kúpu elektromobilu už v roku 2022.

Nasleduje Čína v roku 2023 a priemeru sa držia Francúzi s rokom 2024. Podobný vývoj je aj v prípade masového prechodu, avšak s ďalším odstupom 3 až 8 rokov.

elektromobily štúdia Castrol ev bev
Adaptácia EV podľa krajiny | Zdroj: Štúdia Castrol – Acceleration The Evolution

Kritické faktory – cena a dojazd

S otázkami sa obrátili nielen na zákazníkov, ale aj manažérov autoparkov. V tomto bode sa zamerali na kľúčové vlastnosti elektromobilov, ktoré sú rozhodujúce pre ich masové rozšírenie. Pre bežných zákazníkov je samozrejme najdôležitejší bod cena, nasleduje dĺžka nabíjania, dojazd, potrebná infraštruktúra a nakoniec konkrétny typ auta. Manažéri autoparkov majú podľa očakávaní úplne iné požiadavky. V ich prípade cena nie je až taký problém a skôr by chceli väčší dojazd. Nasleduje konkrétny typ auta, respektíve dostatočná ponuka, infraštruktúra, cena za elektromobil a nakoniec dĺžka nabíjania.

kľúčové body
Kľúčové body | Zdroj: Štúdia Castrol – Acceleration The Evolution

Cena je kľúčová

Kľúčový bod z pohľadu ceny má byť suma okolo 36 000 amerických dolárov, teda asi 30 300 €. Ide o celosvetový priemer, pričom rôzne krajiny majú maximálnu výšku ceny nastavenú rôzne. Napríklad Japonci sú ochotní ísť s cenou vyššie – na 43 000 amerických dolárov (36 300 €) a podobnú sumu sú ochotní investovať aj v Číne. Naopak, v Spojenom kráľovstve je požadovaná cena výrazne nižšia, a to pod 30 000 amerických dolárov (25 300 €).

Cena je v súčasnosti asi jeden z najväčších nedostatkov elektromobilov. Bohužiaľ, ešte nejaký čas potrvá, kým budú masovo dostupné pre väčšinu populácie. Ide ale o prirodzený vývoj ako s každou novou technológiou, ktorá v úvode stojí naozaj veľa a nie je dostupná pre každého.

cena, bev elektromobily štúdia
Maximálna cena elektromobilov | Zdroj: Štúdia Castrol – Acceleration The Evolution

Čas nabíjania je stále menší problém

Až dve tretiny opýtaných si myslí, že elektromobily sa stanú masovými vtedy, ak ich nabíjanie bude trvať porovnateľne s tankovaním bežných áut so spaľovacím motorom. Všeobecne považujú za postačujúci čas nabíjania 31 minút. Avšak, cieľ má byť vyrovnať sa klasickým spaľovacím autám. Tento cieľ je v súčasnosti ešte z masového hľadiska vzdialený, no určite nie nedosiahnuteľný. Každopádne, až 57 % profesionálov z automobilového priemyslu odpovedalo, že už teraz je možné dosiahnuť čas nabíjania medzi 30 až 40 minút.

nabíjanie ev bev elektromobily štúdia castrol
Dĺžka nabíjania | Zdroj: Štúdia Castrol – Acceleration The Evolution

Práve čas nabíjania od 30 do 40 minút je celkom dobre odhadnutý priemer. Na trhu sú elektromobily, ktoré je možné nabiť aj rýchlejšie, no práve toto je pre väčšinu vozidiel správny priemer. Napríklad aktuálny Volkswagen ID.3 sme dokázali nabiť z 3 % na 100 % za 62 minút. Z 20 na 80 % to trvalo presne 30 minút. Tento čas je ale výrazne ovplyvnený dostupnou infraštruktúrou. ID.3 podporuje nabíjací výkon do 100 kW a väčšina u nás postavených nabíjacích staníc zvláda výkon do 50 kW. Čas strávený na nabíjačke sa tak prirodzene natiahne. Čo sa týka výkonu, mohli by sme ísť aj ďalej, nakoľko Tesla zvláda výkon do 250 kW a Porsche Taycan dokáže prijímať až 275 kW.

Nabíjacia infraštruktúra

Až 70 % opýtaných zákazníkov si myslí, že väčšina vozidiel bude elektrických, ak sa nabíjacie stanice stanú jednoducho dostupné.  Ďalej, 64 % sa ku kúpe elektromobilu postavilo kladne, ak by si boli istí, že infraštruktúra je dostatočná pre ich denné návyky. Väčšina by samozrejme chcela nabíjať doma, no ak takúto možnosť nemajú, pre nich je verejná infraštruktúra o to dôležitejšia. Zaujímavé je, že až 8 z 10 opýtaných v Číne tvrdí, že majú prístup k verejnej nabíjacej stanici. Oveľa horšie je to v USA a aj v Nórsku, kde iba 4 z 10 odpovedali, že prístup k verejnej nabíjacej stanici majú.

Samozrejme, tí, ktorí žijú v zastavaných oblastiach majú k nabíjačkám lepší prístup – až 65 % hovorí, že prístup má, oproti 26 % mimo miest. Tu musíme doplniť, že na vidieku je ale prirodzene vyššia šanca, že elektromobil môžu nabíjať aj doma. Mnohí, ktorí majú reálne skúsenosti s elektromobilmi by povedali, že infraštruktúra už nie je problém. Nabíjacích staníc je dostatok, adekvátny k súčasnému počtu elektromobilov. Ten ale prirodzene stúpa a zdá sa, že minimálne na Slovensku sa budovanie rýchlo nabíjacích staníc po nástupe pandémie koronavírusu o niečo spomalilo. To nevychádza zo žiadnej štúdie a ide iba o náš subjektívny pocit.

No zatiaľ čo nabíjacie stanice rastú v miernejšom tempe, počet nových elektromobilov rastie výraznejšie. Dotácie z minulého roka sa začínajú prejavovať a vozidlá s nálepkami Ministerstva hospodárstva SR vidíme na cestách čoraz viac. Určite súhlasíme, že aktuálny stav je pre počet elektromobilov dostatočný. Mnohí sa ale aj napriek tomu boja, že ak si aj elektromobil kúpia, nebudú ho mať kde nabíjať. Samozrejme, ak by sa všetky autá zo dňa na deň vymenili za elektrické, to by bol problém, no pri postupnom prechode by nič také nemalo hroziť.

Dostatočný dojazd

Podľa dát od profesionálov v automobilovom priemysle je priemerný dojazd elektromobilov 397 kilometrov. Globálne požiadavky zákazníkov sú na úrovni 469 kilometrov a manažéri autoparkov požadujú až 550 kilometrov. Požiadavky sa samozrejme líšia aj od krajiny ku krajine. Zo strany zákazníkov prichádza najväčšia požiadavka v USA, a to 517 kilometrov. V Spojenom kráľovstve majú najvyššie nároky manažéri autoparkov s dojazdom 715 kilometrov. Až pre 8 z 10 opýtaných zákazníkov je dôležité, koľko kilometrov dokážu prejsť na jedno nabitie.

dojazd 469 kilometrov castrol
Dojazd elektromobilov | Zdroj: Štúdia Castrol – Acceleration The Evolution

V štúdii sa tiež spomína, že verejnosť ešte nerozumie tomu, ako sa elektromobily používajú. Denný nájazd pre drvivú väčšinu ľudí nie je väčší ako je typický dojazd elektromobilov. Aj napriek tomu ale až 3 z 5 zákazníkov či manažérov autoparkov povedali, že súčasný dojazd elektromobilov je veľkou bariérou pred masovou adaptáciou. Na druhú stranu, len 3 z 10 opýtaných odpovedali, že s autom jazdia do práce a približne totožné množstvo auto využíva najmä na nákupy či dochádzanie do školy.

Niektoré elektromobily na trhu už dokážu splniť požiadavku na dojazd 469 kilometrov. Ide napríklad o vozidlá Tesla Model S alebo Tesla Model 3, no spomenúť môžeme aj Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro alebo Kia e-Soul. Takmer neustále sa dojazd zvyšuje. Len nedávno Tesla zvýšila dojazd všetkých svojich modelov o jednotky, ale aj desiatky kilometrov. Budúci rok sa na trh dostanú nové vozidlá, ktoré už majú ponúknuť dojazd prekračujúci 800 kilometrov. Je ale nutné povedať, že vozidlá s takýmto dojazdu nebudú cenovo dostupné, no cena modelov s nižším a stále postačujúcim dojazdom môže klesnúť.

Ideálny elektromobil?

Auto na elektrický pohon, ktoré by spĺňalo všetky vyššie spomenuté požiadavky na trhu aktuálne nie je. Najbližšie k požiadavkám má Hyundai Kona Electric / Kia e-Niro s dojazdom okolo 480 kilometrov a cenou od 39 do 45 000 €. Z pohľadu dojazdu ide o auto, ktoré skutočne postačuje drvivej väčšine zákazníkov, no práve cena ešte nie je na úrovni masovej dostupnosti. Až 63 % zákazníkov tvrdí, že elektromobil je nad ich rozpočet.

Nepochybne cena je najväčšou prekážkou pred masovým rozšírením elektromobility. Stačí sa pozrieť na model Škoda Citigo-e iV či Volkswagen e-Up druhej generácie, ktoré sa u nás veľmi rýchlo vypredali. V spojení s dotáciou bolo možné kúpiť tento mestský elektromobil za cenu, ktorá začínala pod hranicou 10 000 €. Dojazd či rýchlosť nabíjania je už pre väčšinu populácie dostačujúci, no zároveň ide o parametre, ktoré sa každým rokom výrazne zlepšujú.

Celá štúdia je dostupná na oficiálnej stránke Castrol.

21. októbra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+