MojElektromobil

Takzvaná čipová kríza narobila v automobilovom segmente poriadnu šarapatu a situácia s cenami a dostupnosťou nových áut sa ešte viac zhoršila po vypuknutí vojny na Ukrajine.

Súčasné problémy s nedostatkom potrebných výrobných surovín a čipov ale majú byť len slabým odvarom v porovnaní s tým, čo výrobcovia elektromobilov majú pred sebou. Aspoň tak to vidí generálny riaditeľ spoločnosti Rivian, RJ Scaringe. Téme sa venoval portál Electrek.

Scaringe otvorene upozorňuje na to, že výrobcovia elektromobilov sa v priebehu dvoch desaťročí rokoch môžu ľahko dostať do úzkych, nakoľko nebudú schopní zabezpečiť dostatočný objem batérií pre výrobu nových vozidiel.

Problémy sa majú prejaviť v každom aspekte spojenom s batériami. Od získavaniu potrebných nerastných surovín, cez ich spracovanie až po výrobu konečných batérií. Súčasná čipová kríza vraj bude len “malým predjedlom” v porovnaní s tým, čo automobilový segment ešte len čaká v súvislosti s výrobou elektrických áut.

Keď to poviem jednoducho, celosvetová produkcia batériových článkov dnes pokrýva menej než 10% toho, čo budeme potrebovať už o 10 rokov. To znamená, že 90 až 95% potrebného dodávateľského reťazca neexistuje.

Podcenili situáciu?

Výkonný riaditeľ spoločnosti Rivian budúce problémy pripisuje hlavne tomu, že jednotlivé časti celého reťazca podcenili situáciu a nepripravili sa na dopyt po elektrických autách, ktoré ľudia jednoducho chcú viac, než sa očakávalo. V horizonte najbližšej dekády majú predaje elektromobilov vystreliť na desiatky miliónov kusov ročne, na čo výrobcovia aktuálne nie sú pripravení.

Dostupná ponuka vraj nebude schopná pokrývať dopyt a spoločnosti sa budú doslova predháňať v tom, komu sa podarí zabezpečiť väčšiu časť z dnes už tak dosť limitovaných surovín. Kvôli tomu má vzniknúť len väčšia nerovnováha na celom trhu, čo ovplyvní ceny aj dostupnosť nových elektromobilov.

Dopyt po batériách, teda aj potrebných surovinách, nerastie len zo strany výrobcov áut. Záujem vzniká aj na základe projektov zameraných na produkciu a skladovanie elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov – batériové úložiská.

Diverzifikácia dodávateľov

Na možné problémy v tomto kontexte len nedávno upozornila aj Tesla, ktorá uviedla, že surovín, najmä lítia, sa dostali do “šialených výšin” a spoločnosť začína uvažovať nad ich ťažbou a spracovaním vo vlastnej réžii.

Nejde pritom o žiadnu výnimku. V ostatnej dobe môžeme pozorovať čoraz väčšie investície do fabrík na výrobu batérií, ako aj do spoločností, ktoré sú zamerané na ťažbu nerastných surovín. Spoliehať sa na jedného dodávateľa by predstavovalo extrémny hazard, preto aj Rivian pristupuje k diverzifikácii.

Náš tip
EQS SUV od Mercedes-EQ: V znamení luxusu a osvedčených vlastností
19. apríla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+