MojElektromobil

Slávny odborník na batériové články Jeff Dahn, ktorý spolupracuje s Teslou na vývoji batérií, odporúča, ako nabíjať Li-Ion články, aby si zachovali svoju kapacitu čo najdlhšie.

Jeden z majiteľov Tesly Model X si dal za cieľ, že jeho elektromobil musí vydržať 20 rokov. Z tohto dôvodu kontaktoval Jeffa Dahna a požiadal ho o radu. Tá sa týkala optimalizácie nabíjania, ktorá by pomohla udržať kapacitu batérie čo najdlhšie na použiteľnej úrovni.

Je známe, že časté nabíjanie Li-Ion článkov na plnú kapacitu, degraduje celkovú kapacitu batérie. Vo všeobecnosti sa neodporúča nabíjať tieto batérie na viac ako 90 % kapacity. Aj z tohto dôvodu dochádza pri nabíjaní na rýchlonabíjačkách k poklesu rýchlosti nabíjania pri dosiahnutí 90 % kapacity. V minulosti Elon Musk odporúčal nabíjanie batérií na maximálne 80 % ich kapacity.

Náš tip
Tesla Model S: Prešli takmer 500 000 kilometrov a ušetrili 50 000 eur!

tesla supercharger spoplatnene nabijanie

Maximálne na 70 %

Jeff Dahn ale radí nabíjať len na 70 % kapacity. V prípade súčasných elektromobilov to je určite dostatočná úroveň na pokrytie bežných potrieb vodiča. No a keď si raz za čas nabijete elektromobil na 100 % kvôli dlhšej ceste, nič strašné sa nestane.

Avšak, aj keď ste svoj elektromobil značky Tesla doteraz nenabíjali zrovna optimálne, nemusíte mať prehnané obavy. Dlhodobé štatistiky totiž ukazujú, že pri bežnom nabíjaní dochádza po 80 000 km k 5 % strate kapacity, pričom každých ďalších 50 000 km je to len 1 %.

Dobrým príkladom je aj služba Tesloop, ktorá využíva Teslu Model S na diaľkovú prepravu. Tej klesla kapacita batérie po 480 000 km o 9 %.

Zdroj: electrek.co

3. septembra 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+