TEST Nissan e-NV200 EVALIA: V meste s nízkou spotrebou

Síce patrím medzi nadšencov elektromobility, no priznám sa, že na testovanie Nissanu e-NV200 som sa veľmi netešil. Hovoril som si, že čo budem robiť s dodávkou? Je to veľké, nebudem mať kde zaparkovať a podobne.

Avšak po prvom kontakte s týmto elektromobilom všetky predsudky opadli a môžem povedať, že sme si veľmi dobre sadli. Ono reálne tento Nissan až taký obrovský nie je. Je síce pravdou, že je vysoký, avšak dĺžka a šírka nijako extra nevybočujú z priemeru. Alebo menšieho nadpriemeru. Samotné jazdenie a parkovanie s ním teda nebol žiadny problém a ja som sa mohol ďalej sústrediť na testovanie.

Exteriér: naživo vyzerá lepšie

Musím povedať, že naživo vyzerá e-NV200 oveľa lepšie, ako na fotografiách. Vozidlo váži 2250 kilogramov a jeho rozmery sú 4560 x 1755 (2011 so zrkadlami) x 1858 mm. Dizajnovo sa na nič nehrá, je vidieť, že na prvom mieste je úžitkovosť a spoľahlivosť. Výrobca nijako neexperimentoval. Predná časť spolu s čelným sklom sa snažia byť v rámci možnosti čo najaerodynamickejšie.

Tento dojem kazia obrovské spätné zrkadlá, no tie beriem skôr ako výhodu. Také skvelé “späťáky” som už dávno nevidel. Máte vďaka nim skvelý prehľad o tom, čo sa deje za vami. Sú veľmi pohodlné, za čo výrobcu jednoznačne chválim. Áno, na aerodynamike síce veľmi nepridajú, no bezpečnosť je stále dôležitejšia.

Naša verzia je 7-miestna, existujú však aj 5-miestne, prípadne modely, ktoré sú určené na prevážanie materiálu či tovaru. Práve toto je využitie, ktoré bude pravdepodobne prevládať. Jedná sa totiž o ideálne menšie úžitkové vozidlo hlavne do mesta, do ktorého sa toho zmestí naozaj veľa. Avšak nie v nami testovanej verzii. 3 rady sedadiel zaberajú značnú časť interiéru a v tomto prípade je kapacita batožinového priestoru skôr sporadická. Miesto zostáva hlavne na výšku. Avšak sklopiť zadné sedadlá nie je problém, tým dostanete priestoru viac.

Mať v automobile miesto pre 7 cestujúcich je však výhodou. Viem si predstaviť, ako by mohol e-NV200 poslúžiť na prepravu osôb na kratšie vzdialenosti, prípadne ako obecný či mestský automobil. Zadné dvere sa otvárajú celé naraz, štandardne, zdola nahor. Tu by som možno skôr privítal riešenie v podobe dvojitých dverí. Takto potrebujete za sebou nechať podstatne viac priestoru, inak kufor jednoducho neotvoríte. Výhodou môže byť nízky profil batožinového priestoru, ktorý umožní jednoduchšiu manipuláciu, nakladanie a vykladanie aj ťažších bremien.

Interiér: klasika Nissan

Hneď na začiatok musím povedať, že sedíte poriadne vysoko. Pre tých pohodlnejších ideálne. Pri nastupovaní alebo vystupovaní sa nemusia vôbec zohnúť. Ďalšou výhodou je skvelý prehľad čo sa deje okolo vás. Budíky nie sú riešené tak futuristicky, ako to už poznáme z iných elektromobilov. Avšak všetko podstatné sa dozviete aj tu. Okrem rýchlosti vidíte aktuálnu kapacitu batérie a tiež úroveň rekuperácie. V pravej časti sa nachádza ešte sekundárny pomocný displej, na ktorom si môžete nechať zobraziť to, čo potrebujete. Môže tu byť aktuálne nabitie batérie, spotreba, tlak v pneumatikách či maximálna rýchlosť. Je to len na vás.

Miesta je vo vnútri naozaj dosť. Vpredu nebude mať problém ani dvojmetrový chlap. Ani v strednom rade to nie je vôbec zlé. Dozadu by som však určite neposadil nikoho vysokého. Najväčší problém bude mať s priestorom pred sebou. Pocítil som to aj ja s výškou niečo cez 180 cm. Priestoru nad hlavou som mal však stále dostatok. 7 ľudí sa pri logickom rozmiestnení jednotlivých osôb odvezie absolútne bez problémov. Na extra dlhé trasy to síce nebude, ale to kvôli dojazdu ani nebude možné.

Jediné, čo mi počas testovania prekážalo, je absencia lakťovej opierky. Proste si nemám kam položiť ruku. Som zvyknutý na to, že opierku mám. Ručná brzda je klasická, nie je riešená žiadnym futuristickým tlačidlom. Radiaca páka je výrazná, pracuje sa s ňou pohodlne. Zo začiatku som mal trochu problém s osvojením si rozloženia tlačidiel. Každé slúži na niečo iné a nachádzajú sa na rôznych miestach, pod volantom a podobne. Chce to len zvyk. Po pár dňoch sa v tom cítim ako doma.

ECO jazda a dostatočný výkon

Elektromotor s výkonom 80 kW nepatrí medzi žiadnych trhačov asfaltu. Akcelerácia nie je taká svižná, ako v elektromobiloch, ktoré som nedávno testoval. Musím však povedať, že to vôbec nie je zlé. Pokiaľ zrýchľujete z nuly, dokáže vás celkom pekne potlačiť do sedadiel. Pri vyšších rýchlostiach však stráca dych. Maximálna rýchlosť je 133 km/h a vzhľadom na zameranie vozidla je úplne dostatočná.

Zvoliť si môžete štandardný jazdný režim alebo ECO. Ich prepnutie pocítite okamžite. Pri ECO režime máte výkon ešte o trochu znížený a po uvoľnení pedálu auto viac rekuperuje. Po zatlačení brzdového pedálu najskôr rekuperuje, mechanická brzda sa zapojí až vtedy, keď potrebujete zabrzdiť razantnejšie. To platí v oboch jazdných režimoch. Maximálny výkon docielite tak, že pedál zatlačíte až na podlahu a pretlačíte odpor, ktorý dáva na konci. Toto funguje aj v ECO režime, takže nie ste vždy limitovaný nižším výkonom, ktorý viac šetrí batériu.

Špecialitkou je ešte režim B. Po jeho aktivovaní získate čo najlepší dojazd, aký môžete. Jeho hlavnou výhodou je ešte agresívnejšie rekupreračné brzdenie, pomocou ktorého dokáže elektromobil dobiť batériu ešte efektívnejšie.

Páči sa mi plynulá akcelerácia bez sekania, radenia a iných podobných “rušivých” momentov. Na to sa pri elektromobiloch rýchlo zvyká. Vzhľadom na profil vozidla veľmi dobre drží na ceste. Odhlučnenie síce také skvelé nie je, no nie je to ani zlé. Aj napriek tomu, že sa jedná o vozidlo, ktoré je väčšie, ako býva zvykom, je jeho ovládanie veľmi pohodlné a zvyknete si v priebehu pár minút. Následne oceníte pohodlie a dostatok miesta vo vnútri.

Trochu problémom môže byť aj nadmerná hlučnosť. Po zvyku z iných elektromobilov som bol trochu sklamaný, že toto auto je proste hlučné. Interiér nie je zvukovo dostatočne tlmený. Je to vec,  ktorá môže niekomu prekážať, niekomu nie. Keďže ide o dodávku, mohli sme to akosi očakávať.

Počas cúvania vydáva e-NV200 zvuk, ktorým upozorní ostatných okolo seba. Je to hlavne z dôvodu, že motor nie je absolútne počuť. Nechýba ani cúvacia kamera, ktorá je presne podľa mojich predstáv. Vždy viem, koľko mám za sebou miesta, je umiestnená priam ideálne a ponúka skvelý prehľad o dianí za automobilom. Pri parkovaní sa dokážem zmestiť do priestoru pre štandardné autá. Či už priečne alebo pozdĺžne.

Infotainment: 7-palcový displej

Základným prvkov infotainmentu Nissanu e-NV200 je dotykový displej s uhlopriečkou 7 palcov. Využíva kapacitnú technológiu, takže do neho nemusíte silno tlačiť, reaguje okamžite. Pozorovacie uhly sú v poriadku, pokiaľ sa naň nepozeráte zhora. V tomto prípade je obraz značne vyblednutý. Keďže pravdepodobne nikto sa na displej pod týmto uhlom pozerať nebude, prakticky to ani nestojí za reč.

V nastaveniach je možné zmeniť jeho jas a kontrast. Ja som mal jas na maximum, no aj napriek tomu nie som s čitateľnosťou na slnku úplne spokojný. Vo väčšine prípadov je to úplne v poriadku. Problém nastáva len pri cúvaní, kedy priamo na displej svieti slnko. Vtedy toho naozaj veľa neuvidíte.

Privítal by som, keby bol o trochu bližšie k šoférovi, prípadne bol na neho jemne pootočený. Teraz to vyzerá tak, že je otočený na stranu spolujazdca. Pravdou však je, že je presne v strede a neotáča sa do žiadneho smeru. Samotné umiestnenie displeja je takmer ideálne. Nezasahuje do pozorovacieho uhla šoféra a na druhú stranu, nie je ani príliš nízko. Tak akurát. Pomocou neho môžete tiež pozrieť spotrebu elektrickej energie a ostatné užitočné informácie spojené so samotným elektromobilom.

Hlavná ponuka obsahuje 7 záložiek, tou hlavnou je stredové domovské softvérové tlačidlo. Pomocou neho sa dostanete do hlavnej ponuky, ktorú si môžete do určitej miery nakonfigurovať podľa seba. V strede vidíte aktuálne prehrávanú skladbu, po stranách sú 4 ikony, kam si môžete dať vlastných zástupcov.

Súvisiacie články

Najzaujímavejšou zložkou, aspoň z pohľadu elektromobilistu je tá, s názvom Vozidlo. Tu nájdete všetky dôležité informácie o dojazde, priemernej spotrebe a podobne. Vo vrchnej časti displeja ihneď vidíte, ako sa zmení aktuálny odhadovaný dojazd v závislosti od zapnutej alebo vypnutej klimatizácie.

Pri cúvaní sa automaticky displej prepne na zobrazovanie informácií z cúvacej kamery. Jej umiestnenie je takmer ideálne, vždy máte prehľad o dianí za sebou. V nastaveniach v zložke s názvom kamera si môžete zapnúť zobrazenie odhadovaného smeru otáčania. Táto funkcia bola štandardne vypnutá.

Na ľavej a pravej strane sa nachádzajú hardvérové tlačidlá, ktoré spúšťajú im priradenú funkciu, napríklad rádio či menu. Na displeji si môžete nechať zobraziť aktuálnu priemernú spotrebu a pomocou neho tiež urobíte všetky dôležité nastavenia. Nechýba ani navigácia, ktorá síce nepatrí medzi tie najlepšie, ale do cieľa vás určite dostane. Ja radšej využívam smartfón a aplikáciu Waze. V novom vozidle by som očakával priehradku na telefón, v ktorom by sa dokázal aj bezdrôtovo nabíjať. Bohužiaľ, tá sa tu nenachádza.

Výborná spotreba a dojazd do 300 km

Možno by ste si povedali, že veľké auto nebude efektívne. V tomto prípade je opak pravdou. Počas testovania som sa divil, s akou efektivitou dokážem jazdiť, hlavne v meste. Pri nižších rýchlostiach aerodynamika nehrá až takú podstatnú úlohu a to sa prejavuje na samotnej spotrebe. Priemerne som v meste dokázal jazdiť so spotrebou medzi 11-14 kWh/100 km, čo je veľmi dobrá hodnota.

Test 1

Nabíjanie som začal pri 33 % batérie. Použil som CHAdeMO konektor pri McDonald’s v Lamači. Po 31 minútach bola batéria nabitá na 86 percent. Začal som teda jazdiť po meste. Vonkajšia teplota bola cca 23 stupňov, nepoužil som ECO režim, klimatizácia vypnutá. Jazda len po meste bola  dlhá 29,1 kilometra. Počas nej bola priemerná spotreba 12,5 kWh/100 km.

Moja cesta smerovala do Petržalky a odtiaľ na Dlhé Diely. Od ZSE nabíjačky v Lamači je to väčšinou jemne dole kopcom, takže spotreba je viac, než príjemná.

Test 2

Druhý test prebiehal na diaľnici, s priemernou rýchlosťou 110 km/h. Vonkajšia teplote bola 25 stupňov, klimatizácia zapnutá, zapnutý aj ECO režim. Na trase dlhej 37 kilometrov som nameral spotrebu 15,3 kWh/100 km.

Test 3

Keďže Nissan e-NV200 je 7-miestne vozidlo, vyskúšal som spotrebu aj pri “plnom” naložení. Teda 7 ľuďoch. Trasa bola dlhá 80 kilometrov a dosiahol som na nej spotrebu 16,5 kWh/100 km. Klimatizácia bola stále zapnutá. Z pôvodných 100 % nabitia batérie zostalo po tomto teste ešte 62 %. Priemerná rýchlosť bola 80 – 90 km/h a test prebiehal väčšinou na cestách mimo obce, bez diaľnice.

Celková spotreba

Počas týždňového testovania som s Nissanom e-NV200 najazdil vyše 500 kilometrov. Asi 60 percent času som sa pohyboval v meste, 20 mimo mesta a 20 na diaľnici. Spotreba a samozrejme dojazd závisí od viacerých faktorov. Pokiaľ sa vo vozidle nachádza 1 osoba a jazdí “úsporne”, nemá problém dosiahnuť spotrebu aj okolo 13 – 14 kWh/100 km. Samozrejme v meste. Celková priemerná spotreba bola počas môjho testovania približne 14,5 kWh/100 km.

Jazdil som prevažne so zapnutým ECO režimom, pretože v tomto prípade auto viac rekuperuje, čo sa mi páči. Nemusím tak často prekladať nohu z plynu na brzdový pedál, a to mi vyhovuje. Škoda, že sa tu nenachádza e-pedál, ktorý môžeme nájsť napríklad v Nissane LEAF.

Výrobca udáva dojazd v meste 330 kilometrov, na diaľnici 200 kilometrov. Tieto hodnoty sú reálne. V meste som schopný prejsť vyše 300 km bez nabíjačky, na diaľnici by som dal aj viac ako 200 km, avšak pri rýchlosti okolo 110 km/h.

V zime sa môže hodiť aj prítomné tepelné čerpadlo, ktoré môže výraznejšie dopomôcť k lepšiemu dojazdu.

Nabíjanie s max. výkonom 50 kW

Pokiaľ chcete na nabíjanie využiť rýchlonabíjačku, spoľahnúť sa môžete na nabíjanie maximálnym výkonom 50 kW. Do hodiny dokážete tento elektromobil nabiť približne na 80 percent kapacity batérie, celkové nabíjanie potom trvá približne hodinu a pol. Nabíjať môžete aj doma.

Výrobca udáva, že z domácej zásuvky nabijete Nissan e-NV200 za 21 hodín 30 minút. Ja som takéto nabíjanie vyskúšal tiež. Za rovných 5 hodín stúpla úroveň nabitia batérie o 27 percent a dojazd sa zvýšil o 84 kilometrov. To znamená, že hodina nabíjania v prípade použitia štandardnej domácej zásuvky znamená dojazd približne 16-17 kilometrov.

Počas celého testovania som na rýchlonabíjačke nabíjal iba raz. Všetko ostatné som zvládol cez noc, kedy bol elektromobil napojený na štandardnú domácu zásuvku. Toto nabíjanie síce nie je také rýchle, no cez noc sa auto nabije dostatočne. Navyše, v porovnaní s rýchlonabíjačkou je to niekoľkonásobne lacnejšie.

A ešte jedna zaujímavá, avšak nie veľmi príjemná informácia. Auto má aktívne chladenie vzduchom, avšak to nefunguje tak, ako by malo. Batéria sa pri viacerých za sebou idúcich rýchlonabíjaniach prehrieva tak, že v tomto prípade nabíjanie s výkonom 50 kW nedosiahnete. Pri jednom nabíjaní je však všetko v poriadku.

Záverečné hodnotenie: Ideálny spoločník

Nissan e-NV200 si ma získal. Je veľký, no pôdorysom sa veľmi od ostatných automobilov nelíši. Najväčší rozdiel je vo výške. 7-miestne vozidlo nabáda na množstvo využití, či už rodinné výlety alebo výborne poslúži napríklad aj ako mestské vozidlo. Na dlhé trate to úplne nie je, no ak takto nejazdíte často, nebudete sa musieť veľmi obmedzovať. Spotreba je vzhľadom na rozmery veľmi dobrá, 40 kWh batéria dokáže poskytnúť výdrž až do 300 kilometrov, čo je v prípade využitia tohto elektromobilu ako mestského vozidla veľmi pohodlný dojazd.

Cena nami testovaného modelu je 43 500 € a jedná sa o najvybavenejšiu verziu. Predstavuje veľmi slušnú alternatívu k podobným úžitkovým automobilom. Áno, cena je oproti konkurencii o trochu vyššia, no časom sa vykompenzuje lacnejším jazdením a hlavne oveľa nižšími celkovými prevádzkovými nákladmi spojenými s návštevami servisov.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.