MojElektromobil

Nepochybne, India je obrovský a rastúci trh s veľkým potenciálom, no elektromobilom sa v danom regióne veľmi nedarí. Podľa webu Electrek.co sa v má v krajine ročne predať asi 2 000 elektromobilov. A to je naozaj málo, ak celkové predaje áut dosahujú 4 milióny kusov. Zmeniť sa to tentokrát snaží domáca automobilka Tata Motors, ktorá prichádza s cenovo dostupným SUV v elektrickej verzii – Nexon EV.

Nexon EV iba za 16 tisíc

Cena elektrických áut je problém po celom svete. Vyššie vstupné náklady skrátka odrádzajú od kúpy veľké množstvo ľudí. Platiť za auto výrazne viac a ešte za “odmenu” získať menší dojazd nie je atraktívne. Otázka dojazdu je však už v tejto chvíli iba o prístupe konkrétnych automobiliek, nakoľko vyrobiť elektromobil s WLTP dojazdom presahujúcim 500 kilometrov by už so súčasnými technológiami nemal byť problém.

Dokazuje to napríklad Tesla. Vysoká cena teda bráni nízkemu rozmachu, a platí to aj v zaľudnenej Indii. Trh, na ktorom sa ročne predajú 4 milióny áut musí mať potenciál, no v súčasnosti iba zlomok z tohto čísla patrí elektromobilom – približne 2 000 kusov.

Zmeniť sa to preto snaží domáca automobilka Tata Motors, ktorá prichádza s lacným elektrickým SUV pod názvom Nexon EV. V skutočnosti však nejde o úplne nové auto, postavené od základov ako elektromobil. Ide o prestavbu klasickej spaľovacej verzie, a teda auto získava všetky vlastnosti elektrických áut, no zachováva ponúkaný komfort. Takto poskladaný elektromobil firma ponúka za 18 000 dolárov, čo je približne 16 000 eur.

Navyše, v krajine je možné získať dotáciu na elektromobily, a to v sume 130 dolárov (cca 115 eur) za každú kWh batérie. Nexon EV je vybavené batériou o kapacite 30,2 kWh, čo znamená, že konečná cena auta by mohla klesnúť až na 14 000 dolárov, teda 12 500 eur.

Dojazd môže byť problém

Za túto cenu nie je možné čakať veľmi dobré hodnoty dojazdu či kapacity batérie, no zároveň nie sú vyslovene sklamaním. Ide skôr o priemer. Auto teda bude vybavené spomínanou 30,2 kWh batériou, ktorá by mu mala poskytnúť dojazd 312 kilometrov podľa indickej normy. V reálnych podmienkach by však malo ísť o dojazd niekde v rozmedzí 175 až 215 kilometrov. Je však otázne, či je tento pesimistickejší odhad reálny pre jazdu v meste alebo mimo neho.

nexon ev elektromobil india
Nexon EV | Zdroj: Electrek.co

Motor má výkon 130 konských síl, čo z Nexon EV nerobí trhača asfaltu, no plne postačuje. Z 0 na 100 km/h má zrýchliť za 10 sekúnd a s ohľadom na maximalizovanie dojazdu je rýchlosť obmedzená na 120 km/h. Súčasťou je samozrejme nabíjanie DC prúdom cez konektor CCS, vďaka ktorému je možné auto dobiť na 80 % kapacity batérie za jednu hodinu. Poteší prítomnosť chladenia batérie či z pohľadu infotainmentu podpora pre Android Auto a Apple CarPlay. Samozrejmosťou je záruka 8 rokov na batériu a taktiež motor.

Na Slovensku najlacnejšie kusy nedostupné

U nás je samozrejme cena taktiež problém. Najlacnejšie modely Citigo-e a e-Up sú beznádejne vypredané už od začiatku tohto roka. Vtedy sa dali kúpiť za približne 18 tisíc eur, pričom so štátnou dotáciou 8 tisíc eur sa bolo možné dostať na veľmi zaujímavých 10 tisíc. To je už cena, ktorou je možné konkurovať napríklad novej Fabii. Po Citigo-e a e-Up sa dá obzrieť aj za Renault Zoe, ktorý je vybavený až 50 kWh batériou a jeho cena začína na 29 tisíc eur. Vyberať však môžete aj medzi Opel Corsa-e či Peugeot e-208, ktoré majú totožnú batériu a aj veľmi podobnú cenu. Všetky ďalšie modely už prekračujú hranicu 30 tisíc.

Pozrite si celý zoznam aktuálne dostupných elektromobilov na Slovensku.

3. júla 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+