MojElektromobil

Ak sa nám v minulosti vybila batéria, tak sme ju jednoducho vymenili. Toto riešenie sa však stalo praktickým, nakoľko sa rôzne zariadenia kdekoľvek jednoducho nabili. Možnosť rýchlej výmeny batérie je späť. Namiesto zdĺhavého nabíjania rýchla výmena batérie. Najväčší svetový dodávateľ batérií CATP okolo tejto možnosti vytvára celý biznis. O tejto možnosti informoval greencarreports.

V elektromobile si jednoducho vymeníme vybitú batériu za nabitú. Zdroj: greencarreports

Kupujeme elektromobily s prehnanou kapacitou

Nový biznis projekt nesie označenie Evogo, pričom svoje opodstatnenie nachádza predovšetkým v súčasnosti, kedy sa neustále znižovanie nákladov na batériové články zvrhla predovšetkým v dôsledku obmedzených dodávok. Prieskumy naznačujú, že väčšina zákazníkov kupuje elektromobil s čo možno najväčšou batériou. Ide v prvom rade o eliminovanie strachu z nízkeho dojazdu. Aj napriek tomu sa denne vo väčšine prípadov využíva iba približne 10 až 20 percent celkovej kapacity batérie. Vo výsledku zákazníci zaplatili vysokú prirážku za kapacitu, ktorú prakticky ani nepotrebujú.

Batériový blok je vcelku jednoduchý Zdroj: greencarreports

Dlhodobo sa hľadá riešenie, ktoré bude vyhovovať zákazníkom, výrobcom, ale aj regulátorom v automobilovom odvetvi, ktoré by zároveň umožnilo lacnejšie expandovanie elektromobilov vo vyšších množstvách.

Je reálna šanca, že práve Evogo bude to pravé riešenie. Točiť sa bude predovšetkým okolo inovatívneho modulárneho riešenia výmeny akumulátorov, ktoré by využívalo štandardizované batériové bloky  s vysokou kompatibilitou naprieč rôznymi značkami a modelmi.

Namiesto zdĺhavého nabíjania rýchla výmena batérie

Podľa vyjadrení CATLu by mal každý 26,5 kWh blok umožniť dojazd na hranici 200 km. To v podstate znamená, že priemerný užívateľ by denne nemal potrebovať viac ako jeden takýto blok. Ak bude auto obsahovať tri bloky, tak sa dojazdy akumulujú. Tri bloky následne využijete hlavne pri dlhých trasách, ktoré sa však vo väčšine prípadov nejazdia každodenne.

platforma je vhodná pre menšie ale aj väčšie elektromobily Zdroj: greencarreports

V súčasnosti je jedna z najväčších prekážok pri výmene batérií predovšetkým ich kompatibilita a relatívne veľké množstvo aktuálne používaných formátov článkov, metód balenia a stratégií chladenia batérií. Podľa CATLu je však systém výmeny kompatibilný s viac ako 80 percentami modelov elektromobilov založených na platforme BEV aktuálne dostupných na trhu a rovnako aj so všetkými modelmi založenými na platforme BEV, ktoré budú na trh uvedené v najbližších rokoch. Toto tvrdenie podľa všetkého zahŕňa aj Teslu, ktorá  v priebehu roka 2014 zaviedla pilotný program výmeny batérií, od čoho však upustila krátko po uvedení riešenia.

Nový komplet vhodný pre výmenu batérie obsahuje bezdrôtové riadenie batérie (BMS), pričom  na vonkajšej stane balenia nemá okrem vysokonapäťových svoriek žiadne časti.

Jednoducho prídete na stanicu a vymeníte akumulátor

Výmenná stanica by mala byť relatívne kompaktná. Celá by mala zabrať menej ako tri parkovacie miesta, pričom by mala obsahovať 48 batériových blokov. Čas výmeny jedného bloku by nemal presiahnuť jednu minútu.

NIO je zatiaľ jedinou automobilkou, ktorá sa doposiaľ vo výraznej miere zameriava na možnosti výmeny batérií. Minulý rok oznámila, že do roku 2025 plánuje mať celosvetovo v prevádzke 4 000 výmenných staníc. Riešenie, ktoré ma patentované  NIO, poskytuje výmenu batérií s dlhým dojazdom do piatich minút. Startup Ample v Bay Arena tvrdí, že má k dispozícii modulárne riešenie, ktoré je možné použiť pre široké spektrum vozidiel. Svoje aktivity spája s Uberom, s ktorým demonštruje technológie na flotile elektromobilov Nissan Leaf, ktoré sú chladené vzduchom.

V prípade Evogo by mala aplikácia prepojiť zákazníkov takým spôsobom, aby nedošlo k ich zablokovaniu na ceste z dôvodu vybitej batérie.  Bližšie informácie o kompatibilite jednotlivých modelov a platformách budú k dispozícií už čoskoro.

6. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+