MojElektromobil

Najväčšia plug-in hybridná loď na svete sa v Nórsku prvýkrát dotkla vody. Jej batéria má kapacitu 5 MWh, čo sa rovná 50 elektromobilom Tesla Model S so 100 kWh akumulátorom. Elektrické alebo hybridné lode už v niektorých regiónoch fungujú, no využívajú sa hlavne ako trajekty (Nórsko), a to na krátke vzdialenosti. V Číne sa zase využíva elektrická loď na prevoz uhlia.

Dramatické zníženie emisií a nákladov

Prevádzkovateľ prvého úplne elektrického trajektu v Nórsku – spoločnosť Ampere – zverejnila pôsobivé čísla po viac ako dvojročnom prevádzkovaní elektro lodí. Tvrdí, že trajekt s elektrickým pohonom znižuje emisie o 95% a prevádzkové náklady o 80%. Ampere si ojednáva aj ďalšie elektrické lode.

Na dlhších lodných trasách a väčších lodiach začíname takisto vidieť elektrifikáciu, avšak s plug-in hybridnou pohonnou jednotkou, ako v klasických plug-in hybridných automobiloch:

Nabíjanie z čistej veternej energie

Color Line, prevádzkovateľ výletných lodí v Nórsku prevzal dodávku najväčšej plug-in hybridnej lode na svete. Loď Color Hybrid využíva 5-megawatthodinovú batériu, ktorá sa nabíja environmentálne čistou energiou z pobrežných veterných elektrární v Sandefjorde. Loď bude plávať na fjord Sandefjord a naspäť v tichosti a prakticky bez emisií nebezpečných zlúčenín dusíka a síry do vzduchu.

Batérie samotné vážia 65 ton. Loď má „veľkú vykurovaciu nádrž s kapacitou 5 MWh, ktorá využíva odpadové teplo z chladenia motora a výfukových plynov na vykurovacie účely na palube“. Je nainštalovaná na 160 metrov dlhej lodi s kapacitou 2 000 cestujúcich a približne 500 automobilov. Poskytne „výrazne vyššiu kapacitu na trase medzi Nórskom a Švédskom.“ Color Hybrid je súčasťou úsilia nórskej vlády znížiť emisie vo všetkých svojich odvetviach.

Krajina je svetovým lídrom v podieloch elektrických vozidiel na cestách a dosahuje veľký pokrok aj pri zavádzaní elektrických pohonných jednotiek v námornej doprave a leteckej doprave.

4. augusta 2019
Zdroj: Electrek

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+