MojElektromobil

Najvýkonnejší Ford Mustang Mach E dostal EPA dojazd

Elektromobil Ford Mustang Mach-E v najvýkonnejších verziách GT a GT Performance dostali EPA dojazd. Je výrazne vyšší, ako automobilka pôvodne odhadovala.

EPA dojazd pre Mustang Mach-E

Elektromobil Fordu Mustang Mach-E dostal oficiálny dojazd podľa americkej normy EPA. Ide o odhad najbližší reálnemu dojazdu elektromobilov. Pôvodný odhad automobilky pre verziu GT bol na úrovni 250 míľ (402 km) a pre verziu GT Performance 235 míľ (378 km). Vozidlo poháňa batéria s kapacitou 98,8 kWh a dva elektromotory.

Výpočty EPA potešili, keď vypočítali dojazdy výrazne vyššie. Mustang Mach-E GT prejde na jedno nabitie 270 míľ (435 km) a GT Performance 260 míľ (418 km). Elektromobily s výkonmi nad 400 koní tak budú výrazne konkurovať Tesle Model Y Performance. V niektorých parametroch je elektrický Mustang lepší a môže Tesle ukradnúť zákazníkov.

Ford Mustang Mach-E GT Performance EPA dojazd | Foto: MotorTrend
Ford Mustang Mach-E GT Performance | Foto: MotorTrend

Lepší ako konkurenčná Tesla?

Mustang E GT Performance má výkon až 480 koní, z 0-60 mph vyšprintuje za 3,5 sekundy a prejde 418 km na jedno nabitie. Tesla Model Y Performance je priama konkurencia tohto modelu. Má o niečo nižší výkon (456 koní), no má stále výrazne vyšší EPA dojazd (488 km) a z nuly na 60 mph vyšprintuje za takmer rovnaký čas – 3,4 sekundy. Na ľudí môže Mustang apelovať agresívnejším dizajnom a oveľa nižšou cenovkou.

Na trh dorazia športové elektrické Mustangy na jeseň tohto roka s cenou začínajucou na 59 900 USD, resp. 64 900 USD pred odrátaním štátnej dotácie vo výške 7 500 dolárov. Tesla Model Y Performance začína na cenovke 60 990 dolárov a nemôže aktuálne využiť štátnu dotáciu. V tomto ohľade tak Mustang jasne vyhráva.

Priekopník klasického automobilového priemyslu Ford Motor Company predstavil Mustang na baterky. Áno, čítate správne. Mustang prichádza s plne elektrickým pohonom a dokonca v SUV verzii. Predstavenie elektrického Mustangu v Los Angeles bolo príjemným prekvapením pre elektromobilistov a šokom pre ”petrolheadov”.

Model Mach-E bol predstavený v nedeľu v noci v Los Angeles a je prvým vozidlom založeným na novej architektúre pre elektromobily. Prvýkrát od roku 1964 meno Mustang označuje niečo iné ako dvojdverové športové kupé s V8 spaľovacím srdcom.

Zo strany Fordu je toto vozidlo veľkou stávkou. Trend v auto priemysle je nezastaviteľný a Ford musel prísť s konkurencieschopným vozidlom. Kedže automobilka oznámila, že plánuje elektrifikovať svoje najikonickejšie modely, máme tu elektrický Mustang a onedlho príde na trh aj elektrický pickup F-150.

Ford Mustang Mach-E

Zaujímavé rozmery

Model bude podľa rozmerov menšie SUV, resp. crossover. Na dĺžku bude mať 4712 mm, na šírku 1881 mm a rázvor kolies bude 2984 mm, čo je viac ako Model S a Model X. Na výšku meria 1597 mm.

Batožinový priestor bude ponúkať objem 402 litrov vzadu a až 100 litrov pod prednou kapotou, pričom tento priestor bude vodotesný a bude mať v sebe odkvap. Po sklopení zadných sedadiel je vo vozidle k dispozícii 1420 litrov priestoru.

Ford Mach E
Ford Mustang Mach E

Konkurent Tesly Model Y

Ceny, výkon, rozmery aj dojazd modelu Mustang Mach-E sú veľmi podobné pripravovanému crossoveru Tesla Model Y. Oba modely majú vstúpiť do sériovej výroby koncom roka 2020. Ford má jednu významnú výhodu oproti Tesle. Zákazníci v Spojených štátoch si môžu uplatniť vládnu dotáciu 7500 dolárov, čo už aktuálne neplatí pre Teslu. Na druhej strane sa Tesla môže pochváliť celosvetovou sieťou nabíjacích staníc Supercharger.

O pohon elektrickej novinky Fordu sa starajú elektromotory s permanentným magnetom.

K dispozícii budú verzie so zadným náhonom (RWD) aj s pohonom 4×4 (AWD). Výhradne zadný pohon ponúkne výkon 190 kW, resp. 210 kW krútiaci moment 415 Nm (zrýchlenie z 0 – 100 km/h pod 8 s).

Verzie AWD – pohon všetkých kolies – bude disponovať výkonom 190 kW a 248 kW a krútiacim momentom 565 Nm (zrýchlenie 0/100 km/h pod 7 s). Najvýkonnejšia verzia Mach-E GT bude mať 465 koní, 830 Nm krútiaceho momentu a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za niečo vyše 3 sek.

Na predstavení automobilu prebiehali aj testovacie jazdy pre účastníkov. Ford Mustang Mach-E z reproduktorov vydáva umelý zvuk pripomínajúci hlboké dunenie motora V8:

Dojazd a batérie

Model Mach-E dosiahne dve rôzne veľkosti  batérie – 77 kWh a 99 kWh. Menšia batéria modelu poskytne dojazd 450 km v RWD verzii a 420 km v AWD verzii podľa cyklu WLTP.

Verzia Extended Range s väčšou batériou ponúkne až 600 km dojazdu so zadným motorom a 540 km dojazdu s pohonom všetkých kolies. Verzia GT bude optimalizovaná na maximálny výkon a jej dojazd bude podľa Fordu 500 km (WLTP).

Ako upozornil portál Electrek, Ford oficiálnou cestou oznámil, že nové testy ukázali razantné zlepšenie v rýchlosti nabíjania. Mustang Mach-E sa nabíja až o 30% rýchlejšie, než sa pôvodne uvádzalo. Predošlé hodnoty hovorili, že 10 minút strávených na nabíjačke s výkonom 150 kW dodá dostatok energie na prejdenie 76 kilometrov (47 míľ).

V čerstvom vyhlásení Ford tie hodnoty upravuje a uvádza, že verzia Extended Range so zadným pohonom kolies za 10 minút na nabíjačke získa energiu na prejdenie približne 98 kilometrov (61 míľ).

V prípade verzie s pohonom všetkých štyroch kolies (AWD) je taktiež uvedený nový údaj – 84 kilometrov (52 míľ) za 10 minút nabíjania. Pri obidvoch verziách sa pritom spomína, nabitie z 10% na 80% kapacity batérie po približne 45 minútach strávených na DC rýchlonabíjacích staniciach.

Zástupcovia Fordu prehlasujú, že zvýšenie rýchlosti nabíjania pre model Mustang Mach-E je jednou z hlavných oblastí, ktorými sa inžinieri zaoberajú. Ford okrem interných úprav úzko spolupracuje s prevádzkovateľmi nabíjacích staníc, aby zákazníci cez službu FordPass mohli využívať čo najväčší počet nabíjačiek.

Ford Mustang Mach-E predstavenie

Ceny a začiatok predaja

Mach-E príde do predaja koncom roka 2020 s verziami „Premium“ a „First Edition“, po ktorých bude nasledovať základná verzia Select a najvýkonnejšia verzia GT. Ceny sa budú pohybovať na nemeckom trhu od približne 46 900 € za základný model do zhruba 66 800 € pre verziu First Edition, ktorá vstúpi do výroby ako prvá. Cena pre GT verziu zatiaľ nebola zverejnená.

Ford Mustang Mach-E predstavenie

Interiér a systémy

Generálny riaditeľ Fordu Jim Hackett uviedol, že Mach-E bude mať nový, hands-free asistenčný systém, ktorý bude konkurovať systému Tesla Autopilot. Plánuje ho aj pravidelne vylepšovať cez bezdrôtové aktualizácie (OTA updaty).

Interiér modelu Mach-E je čistý a moderný, porovnateľný s modelmi Tesly. Je vybavený vertikálnou 15,5-palcovou centrálnou dotykovou obrazovkou a 10,2-palcovým informačným displejom za volantom. Infotainment bude podporovať Apple CarPlay, Android Auto a AppLink. Tesla Model 3 a Y majú len jednu 15-palcovú obrazovku v strede prístrojovej dosky.

Zamykanie a zapnutie vozidla umožní komunikácia medzi smartfónom a palubným systémom vozidla cez Bluetooth. Záložným riešením je zadanie 4-miestneho kódu cez „klávesnicu“ na B-stĺpiku pre vstup a zadanie kódu cez centrálny displej na zapnutie vozidla.

30. júna 2021
Zdroj: Electrek, Edmunds, Ford, CNBC

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+