MojElektromobil

Batériové elektromobily sú už pre mnohé automobilky jediná cesta za výrazným znížením emisií v osobnej doprave. Vodík sa spomína najmä pri ťažkej technike, nákladných vozidlách, prípadne vlakoch. Aj napriek tomu ale existujú aj čisto batériové vlaky, no nie je ich veľa. České dráhy sa aj napriek tomu púšťajú do prieskumu trhu s cieľom zakúpiť až 200 kusov takýchto vlakov. Informuje web Zdopravy.cz.

Samozrejme, smer v osobnej doprave je jasne daný a drvivá väčšina automobiliek sa uberá práve cestou batérií. V nákladnej doprave by ale vodík mohol byť cesta a preto sme už mohli počuť aj o vodíkových vlakoch. Pri koľajovej doprave ale určite nie je najlepšie využívať akékoľvek palivo či zdroj energie, ktorý si nosí so sebou. Vlaky môžu jazdiť na elektriku z trolejov, čo sa o autách, kamiónoch alebo lietadlách povedať nedá. Najlepšie riešenie ako dostať preč z koľajníc naftové mašiny by bola kompletná elektrifikácia tratí, no nie vždy sa tak z rôznych dôvodov deje.

Dojazd aspoň 80 kilometrov

České dráhy sa túto situáciu rozhodli riešiť ešte stále pomerne originálne, a to cez batériové vlaky. Národný dopravca sa rozhodol spraviť prieskum trhu s cieľom zakúpiť až 200 kusov batériových vlakov. Tie by mali plne nahradiť klasické motorové vozne. Rozmermi a parametrami nebude určený na dlhé trasy, ale na tie krátke, ktorým sa elektrifikácia vyhýba. Poskytnúť by mal približne 50 miest a výkon aspoň 12 kW/t. Čo sa týka samotnej jazdy, tak energiu má čerpať z dvoch zdrojov – buď z troleje alebo batérie.

Pri jazde v čisto batériovom režime by mal prejsť aspoň 80 kilometrov. Nabíjanie batérie by následne malo prebiehať buď z troleje alebo na to určenej nabíjačky v cieľovej stanici či depe. Dostať sa k takémuto motorovému koľajovému vozidlu je určite náročné. České dráhy tento záujem vo forme predbežnej konzultácie zverejnili na oficiálnych stránkach, no zároveň z vlastnej iniciatívy priamo oslovili 9 firiem:

  • Alstom SA
  • Bombardier Transportation
  • CAF
  • Newag SA
  • PESA Bydgoszsz
  • Siemens Mobility
  • Stadler Rail
  • Škoda Transportation
  • ŽOS Vrútky
4. januára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+